Bezoek Sydney 1 - Reisverslag uit Sydney, Australië van Wim en Marjo - WaarBenJij.nu Bezoek Sydney 1 - Reisverslag uit Sydney, Australië van Wim en Marjo - WaarBenJij.nu

Bezoek Sydney 1

Door: marjoenwimopreis

Blijf op de hoogte en volg Wim en Marjo

25 September 2011 | Australië, Sydney

Op de binnenweg naar Sydney ligt een dode wombat (ca 70 cm). De autowegen rond Sydney zijn indrukwekkend. Het is niet zozeer de weg zelf maar de ligging tussen al die hoge rotsen. Hiervoor moesten duizenden m³ worden weggehakt. Onze camping ligt in Lane Grove NP, een prachtig park op afstand omgeven door drukke wegen en met een goed aansluiting op het OV.
Dinsdagnacht hebben we een SMS ontvangen waarin de geboorte van Fleur-Julia, een dochter van Juliette (ons petekind) en Jan Willem is aangekondigd. Het is een wolk van een baby (ruim 8 pond en 53 cm). We zijn er helemaal opgewonden van!
We gaan met de metro naar het centrum. We stappen net voor de Sydney Harbour Bridge, een brug die door de Sydneyers wordt gekoesterd, uit en lopen de brug over. Het is een heel indrukwekkend stalen bouwwerk met een lengte van ruim 1 km, dat is geopend in 1932. Er gaat een ongelofelijke hoeveelheid verkeer over. Het uitzicht vanaf de brug over de haven is fantastisch. Het wordt nog mooier nadat we aan de zuidkant in een van de pylonen zijn geklommen. Het Operahouse is mooi te zien. In deze pylon is ook een permanente expositie over de geschiedenis van de brug. Hierin komen o.m. de eindeloze (gedurende meerdere decennia) discussies naar voren over hoe de brug of tunnel tot stand zou moeten komen. De foto’s tonen ook lieden (er verongelukten er 16) werkend met de middelen uit die tijd, waarbij de brug in allerlei stadia is te zien totdat de boog werd gesloten. Na de brug lopen we over Circular Quai, een promenade met veel horeca vanwaar de rondvaart- en andere boten vertrekken. Dan komen we bij het Operahouse, het handelsmerk en de icoon van Sydney! Ook de ligging aan de haven is fenomenaal. Als je de historie over het project leest, met een architect die naar huis is gestuurd (heeft het gebouw nooit af gezien) en de eindeloze budgetoverschrijdingen, dan komt er voor mij weer heel veel herkenbaars uit mijn eigen (voormalige) praktijk naar voren. We vervolgen onze wandeling door de Royal Botanic Garden. Op zich is deze niet echt speciaal, maar de bomen (daar heb je ze weer) zijn magnifiek kolossaal. We komen aan in St. Mary’s Cathedral, een prachtig klassiek kerkgebouw. We steken een kaarsje op uit dankbaarheid voor alles wat ons vandaag weer is overkomen. Het openbaar vervoer in Sydney is heel goed en overzichtelijk geregeld. Naast een metrosysteem, rijdt er een monorail, veel bussen en een uitgebreid net van veren.
In deze stad zie je erg veel studenten. Het gaat er hier kennelijk veel op de Engelse manier aan toe want in allerlei leeftijden lopen ze allemaal in een uniform.
Sydney is een smeltkroes van vele nationaliteiten. We zien vooral veel Aziaten.

• 25 September 2011 - 07:49

Joeri En Sandra:

Het komt echt heel bekend voor! Gaaf hoor, de foto van het Opera House lijkt exact op een foto van ons! Super leuk om te zien!
    Blijf genieten!

• 26 September 2011 - 17:27

Peet En Rita:

Gday Wim en Marjo,

even snel de laatste reisverslagen lezen. Ik heb het erg druk gehad de laaste week met het werk op de zaak maar ook thuis. We zijn met een aardige verbouwing bezig. Syney kennen we een beetje van 1980 toen wij daar ook waren.
    Het pannenkoekenhuis op de Rocks maakte toen diepe indruk op ons. 7 dagen per week 24 uur per dag open?? Toen al.
    Veel plezier verder.