Kopenhagen - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Wim en Marjo - WaarBenJij.nu Kopenhagen - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Wim en Marjo - WaarBenJij.nu

Kopenhagen

Blijf op de hoogte en volg Wim en Marjo

19 Juli 2013 | Denemarken, Kopenhagen

De zeereis van de Faeröer naar Denemarken verloopt bijzonder rustig. Wel worden we midden in de nacht opgeschrikt door een oproep om een dokter. De volgende morgen(dinsdag) blijkt een passagier te zijn opgehaald met de helikopter, waardoor we een half uur vertraging hebben opgelopen. Maar goed, wat is dat op 33 uur varen? We rijden meteen door naar Odense, een stad op het eiland Fünen op een afstand van ruim 300 km. De weldadige warmte doet ons goed, hoewel de overgang wel groot is.

Op woensdag doen we het rustig aan. We zijn ook een beetje loom. In de middag fietsen we naar het centrum, slenteren wat door de straatjes en bekijken wat gebouwen. Ook pakken we een terrasje. Tegelijk constateren we allebei dat de ambitie om meer te doen vandaag erg laag is. We zijn wat verzadigd en de overgang van bijna 7 weken 8 tot 12 ͦ, naar ruim 25 ͦ speelt ons ook danig parten. We twijfelen of we nog wel naar Kopenhagen zullen gaan? Terug op de camping genieten we van het mooie weer. Wat het vervolg van de reis betreft, we slapen er eerst nog een nachtje over.
Op donderdag ontbijten we buiten, dat is toch wel lekker hoor! We hebben dat deze reis wel gemist. Volgend jaar kiezen voor een warmer land. We komen allebei tot de conclusie dat we toch doorgaan naar Kopenhagen. Na een klein uur passeren we de Grote Belt, een 22 km breed zeestraat. Het is eerst een weg op palen in het water, dan volgt er een indrukwekkende brug opgehangen aan 2 peilers. Hij vertoont enige gelijkenis met de Golden Gate in SF. Alleen de kleuren zijn anders. Aan de allure van de Golden Gate is niet gemakkelijk te tippen. We vinden een camping Naerum, een voorstadje van Kopenhagen.
Op vrijdag gaan we de stad bezoeken. De accu is weer voldoende opgeladen op deze ambitie in te vullen. De camping ligt op 17 km van het centrum, we besluiten dan ook om de bus te nemen. Dat is direct al een aparte ervaring. Een paar halten nadat wij zijn ingestapt, komen er 2 controleurs binnen. We blijken de strippenkaart niet goed te hebben afgestempeld. Hij corrigeert ons zonder sancties. Op het eindstation Nǿrreport stappen we over op de metro om 2 haltes verder naar het Operagebouw (een tip van Toke) te lopen. Het is een fraai modern gebouw waar de architect zijn creativiteit aardig in het exterieur heeft kunnen leggen. Onderweg passeren we nog bijzondere kerk, de Dur Saviour’s. Bijzonder omdat rond de toren in spiraalvorm een wenteltrap naar de spits leidt. Omdat er wat veel wind staat, is deze gesloten. Kopenhagen is trouwens rijk aan water. De kanalen en grachten zijn breder dan in Amsterdam, er is keuze genoeg voor het maken een “Canal tour”. Terug in de city lopen we langs het oude beursgebouw en de Nicolaikerk. Na de lunch, die wat tegen valt (kan gebeuren hè) passeren we de Koninklijke schouwburg (Amalienborg), om uiteindelijk uit te komen bij de Russische kerk en het Koninklijk Paleis. Deze laatste mag natuurlijk voor iemand met mijn achtergrond niet ontbreken. Het paleis vormt eigenlijk een kwadrant van 4 vrij symmetrische gebouwen met niet te veel tierlantijnen. Wel staan in midden steeds Romeins aandoende zuilen. De vlag is in top, dus de koningin zal wel thuis zijn. De wachtcommandanten, met hun zwarte berenmutsen, benijden we niet met dit warme weer. Op de terugweg lopen door de om het kasteel Rosenborg gelegen koningstuin. Fraaie statige bomen omzomen de oprijlanen. Kopenhagen heeft een heel fraai historisch centrum dat zeker de moeite waard is.
Morgen gaat de thuisreis dan toch echt beginnen!