Figures en Barcelona - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Wim en Marjo - WaarBenJij.nu Figures en Barcelona - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Wim en Marjo - WaarBenJij.nu

Figures en Barcelona

Blijf op de hoogte en volg Wim en Marjo

05 April 2014 | Spanje, Barcelona

Figures is ons eerste Spaanse doel. Hier bezoeken we op het Castell de Sant Ferran, dat eigenlijk een heel groot fort is. We krijgen een Nederlands sprekende soort intercom mee. Alle high lights worden keurig in onze eigen taal toegelicht, een mooie service. Het complex is met veel vernuft gebouwd. Vooral strategische overwegingen hebben een doorslaggevende rol gespeeld bij de keuze voor de plaats en de vorm van het fort. De 1,5 m dikke randmuren zijn ondoordringbaar voor kanonnenvuur. Ook de half open corridorgangen met staanplaats voor enkele honderden paarden is indrukwekkend.
De volgende dag is ons hoofd doel aan de beurt, het Dalimuseum.
De entrée is net als het gebouw, waarvan de dakrand is voorzien van meters hoge gele eieren, overweldigend. Een grote open vide met een huizenhoge voorstelling. In de ramen om de vide keurige slanke blote vrouwtjes. Het lijken wel engeltjes. Als we verder naar binnen gaan zien we een ongelofelijk boeiende collectie. Het gaat in hoofdzaak om schilderijen, maar hij heeft ook allerlei andere voorwerpen gemaakt. De gebruikte materialen zijn gips, stof, kunststof, maar ook goudsmeedwerk, echt heel veelzijdig. Dali heeft kennelijk een passie voor blote vrouwen. In alle variaties kom je ze tegen, soms wat grof maar meestal toch wel subtiel, een enkele keer echt bizar. Dat bizarre loopt wel een beetje als een rode draad door z’n hele oeuvre. Maar het getuigt allemaal van een overdadig rijke fantasie!! Het Dalimuseum is echt een aanrader. Na de lunch rijden we naar Barcelona.
De volgende morgen in Barcelona is het nogal grijs. ‘s Morgens voor het eerst skypen met mam die gastvrij onthaald was door Jan en Truus. Heel leuk om op deze manier weer bij te praten. We zijn weer helemaal op de hoogte van wat er in Holland gebeurt. Wat zijn we bevoorrecht dat we ons (schoon)moeder nog steeds op de manier in ons midden mogen hebben! Vast staat dat het weer in NL beter is dan bij ons, maar het is ze van harte gegund. In 3 kwartier zijn we met de bus op Placa de Cataluna. Het is een gekrioel van jewelste. Eerst maar een café Americano drinken. Als we de kathedraal hebben gevonden, blijkt dat deze over een kwartier al sluit. We hadden natuurlijk beter moeten opletten. Dan lopen we naar het havengebied. Veel luxe jachten liggen dicht op elkaar aangemeerd. Wat verder ook wat kleine zeeschepen. Over de haven gaat een kabelbaan naar de Mont Juich, een parkachtig hoger gelegen gebied ook aan de zeekant. Dan bereiken we het indrukwekkende op een pilaar van 60 m hoog het stambeeld van Columbus, de grote Spanjaard die over zee uitkijkt. We lopen terug via de Ramblas, de beroemdste straat van Spanje. Het is een wandelgebied met aan weerkanten allerlei soorten winkeltjes en eetstalletjes. Maar hier en daar staat ook een kunstenaar, het zij een schilder waar je een portret kunt laten maken, of een artiest die helemaal in een bepaalde outfit is uitgedost, bijvoorbeeld als Galileo met een verrekijker. Hier kun je je laten fotograferen, waarna je natuurlijk de artiest een fooitje geeft. Opvallend de mega grote stallingen van scooters. Wat de fiets is voor Amsterdam is hier de scooter. Ook de zwart gele taxis laten zich niet onbetuigd. In een winkelcentrum vlak bij de Placa de Cataluna kopen we een simkaart van Movistar voor de telefoon/Ipad. Dat blijft altijd toch wel gedoe, pas de volgende dag zou het allemaal goed werken. Na nog een kopje koffie met wat lekkers pakken we de bus richting camping. Move geeft aan dat we meer als 10 km hebben gelopen. Op donderdag ziet het er heel somber uit, af en toe spettert het. We hebben er voor gekozen een site seeing te gaan doen. Een speciaal ticket geeft recht om 3 belangrijke delen van de stad met de bus te verkennen. Je kunt bijvoorbeeld bij de high lights afstappen of op een andere lijn overstappen. Met een headset wordt er in 10 verschillende talen over de lokale bezienswaardigheid verteld. Met slechthorenden is helaas geen rekening gehouden. We beginnen na de koffie met de rode lijn. In de stad gaat het stapvoets. De bus rijdt vanuit het centrum noordwaarts en dan westwaards naar het Montjuicpark. Hier zijn in 1992 de Olympisch spelen gehouden. Het is een mooi gebied, maar het regent nog steeds een beetje. Dat maakt het minder aantrekkelijk. Na de kabelbaan rijden we richting havengebied. Hierbij passeren we Columbus weer. Na de Olympische haven komen na 2 uur weer in het centrum en eten hier wat. De tour heeft 2 maal zo lang geduurd als vooraf gezegd. Maar toch willen we de blauwe ook nog doen, al vinden wij deze manier van verkennen niet echt fijn. De vermelde bezienswaardigheden worden niet altijd even nauwkeurig vermeld en met dit koude weer is het tochtig, niet aangenaam. Beneden zijn veel ramen beplakt met folie zodat je het helemaal niet kunt volgen. Ook een nadeel is dat de hele tour moet worden gemaakt omdat deze in een richting loopt. In elk geval willen we nog naar de Sagrada Familia, de beroemde kerk van Gaudi. Als we hier aankomen breekt er net een noodweer los. Het duurt ook nog wel voordat we kaartjes hebben gekocht, headset hebben ontvangen en binnen zijn. Maar het is de moeite waard. Wij hebben veel kerken gezien. Veelal gaat het om klassieke monumentale gebouwen van vele eeuwen oud. Dit wordt de onconventioneelste kerk in heel Europa genoemd. Je valt van de ene verbazing in de andere. Vooral de lichtval is fenomenaal. De kleuren van het glas, de doorlopende balkons met getordeerde leuning. De gewelfde kolommen staan als bomen in de kerk, bovenaan vertakken zij. Symbolen van de vier evangelisten hoog in de zuilen boven het a.h.w. zwevende Christusbeeld. De details zijn vaak heel bijzonder. Als je even gaat zitten wordt je aandacht steeds weer door iets anders getrokken. Hoe is het mogelijk dat een brein zo iets kan bedenken. Het is Gaudi’s levenswerk, hij leefde 16 jaar als kluizenaar op de bouwplaats. En nog is het niet af. Er worden nog torens bijgebouwd. Dit is voor ons het hoogtepunt van Barcelona! Als we de lus afmaken passeren we nog o.a. Camp Nou het stadion van FC Barcelona. We krijgen het wel steeds kouder. We zijn dan ook blij als de tour is voltooid. Dan terug naar de camping. Het is wel een hoog busgehalte geweest vandaag. Ook op de camping is het een wat trieste boel, iedereen zit binnen. Morgen trekken we weer verder.

• 06 April 2014 - 14:13

Jan En Ria:

Hallo Wim en Marjo

Jullie hebben direct al twee grote kunstenaars bezocht, zowel Dali als Gaudi zijn natuurlijk indrukwekkend.
    Jammer dat het weer zo tegenvalt!

groetjes Jan en Ria

• 10 April 2014 - 21:16

Peet En Rita:

Olla Wim en Marjo,
    weer een prachtig reisverhaal. Altijd leuk (en leerzaam) om even te lezen.
    goede reis verder.

groet.