Nu echt op reis (3) - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Wim en Marjo - WaarBenJij.nu Nu echt op reis (3) - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Wim en Marjo - WaarBenJij.nu

Nu echt op reis (3)

Blijf op de hoogte en volg Wim en Marjo

19 September 2015 | Peru, Arequipa

Op zaterdag verlaten we Lima. Een comfortabel bus van Cruz del Sur brengt ons in zo’n 4 uur in Paracas, een visserhavenstad. Van hieruit bezoeken we op zondag met een speedboat Las Islas Ballestas, een eilandengroep met een rijk vogelleven. Het gaat om een soort meeuwen (die er wel anders uitzien) pelikanen, aalscholvers en ook wat Humbold pinguïns. Het is er een kakofonie van jewelste en mest (exportproduct) is ook evident aanwezig. De eilanden zelf zijn sterk geërodeerd in allerlei vormen en grootten inclusief mooi doorkijkjes. Dit alles in combinatie met zonnebadende zeeleeuwen en een strakblauwe lucht vormt een prachtig fotogeniek plekje in die grote Pacific.
Dan gaat de reis door naar Huacachina, een 3 uur durende taxirit (met onderweg nog een bezoek aan Pisco brouwerij) brengt ons in deze bijzondere plaats. Het is kleine oase in de woestijn nabij Ica, een belangrijke plaats hier. De grote trekpleister, naast de schoonheid van de oase, is de sandbuggy. Dit is een open 4-wheeldrive met rollbar die met 6-8 passagiers door de woestijn crost. Het is een soort microuitvoering van Parijs Dakar. Dit avontuur willen wij ook wel beleven. In onze wagen zitten ook een paar jonge meiden. Iedere keer als we een heuvel op scheuren is het een gillen van jewelste. Als we dan het topje over gaan en de diepte in knallen, komt er nog een tandje bij. Bij de eerste stop is de mogelijkheid om te sandsurfen. De meisjes aarzelen geen moment en pakken ook dit hoogtepunt mee. Bij de volgende stop hebben we vanuit de woestijn een prachtig overzicht over de oase, heel bijzonder.
Opnieuw een taxirit van zo’n 4 uur brengt ons in Nasca, een flinke stad midden in de woestijn die haar bestaansrecht ontleent aan de beroemde lijnen. We gaan met 2 andere passagiers, een gids en piloot de lucht in met een Cessna. De figuren, denk aan een walvis, aap met spin in de lange staart, een astronaut, handen, enz. worden heel zorgvuldig aangevlogen en van alle kanten bekeken, hoewel het niet eenvoudig is om ze te ontdekken. Al dat gedraai krijgt wel invloed op je ingewanden. Mijn Duitse buurvrouw moet de fotografie al snel laten afweten. We schieten intussen zoveel mogelijk foto’s ook al weet je soms niet precies wat. Na een half uur staan we weer op de grond en krijgen we een soort diploma. Bij het analyseren van de foto’s, waar Marjo flink de tijd voor neemt, komen er toch aardig wat figuren te voorschijnen.
Cruz del sur brengt ons na een lange rit (ruim 10 uur) midden in de nacht in Arequipa, een stad op zo’n 2300 m aan de voet van 3 stuks vulkanen, elk van zo’n 6000 m. Een eerste blik op de Plaza de Armas met op de achtergrond de kathedraal met 2 toren en daarachter ruime 6.000 m hoge met sneeuw bedekte Chachani is heel indrukwekkend. Iets over het straatleven. In het centrum is geen openbaar vervoer. Het wemelt van de taxi’s, nog erger dan in Lima. Maar we hebben het dan over het formaat Kia Picanto. Op de kruispunten zigzagt dit allemaal door elkaar, ondertussen wel zorgend voor een sterke luchtverontreiniging. Iets anders: Indiaanse vrouwen, met een piepklein winkeltje op de drempel van een deur bieden hun koopwaar aan de man brengen, echt ontroerend! Ze zijn dikwijls fraai gekleed. Het wemelt van de kleine handeltjes hier, onvoorstelbaar zoals mensen kun kost bij elkaar scharrelen. We bezoeken de kathedraal, het Monasterio Catalina en een groot kloostercomplex. Heel bijzonder is Juanita, een Incameisje dat ruim 500 jaar geleden is geofferd om de goden van de vulkaan gunstig te stemmen. Zij werd in 1995 geconserveerd door de sneeuw gevonden. Eigenlijk een soort Ötzi-story dus!
Een lieve groet van Marjo en Wim
PS De verbinding is zo matig dat de foto’s even moeten wachten

• 19 September 2015 - 02:47

Jan Goeijenbier:

Beste Wim en Marjo,

Ik genoot weer, ook van jullie derde impressie. Geniet en voorzichtig!

Jan

• 19 September 2015 - 20:40

Jan En Ria:

Hallo Wim en Marjo,

De Nascalijnen hebben wij toen wel bezocht, maar de figuren niet vanuit de lucht gezien, maar het blijft altijd raadselachtig hoe ze het overzicht hebben kunnen behouden bij het vervaardigen op het maaiveld.

Bij de Colcacanyon hadden wij zelfs nachtvorst en kregen we kruiken mee naar bed, ben benieuwd hoe jullie ervaring daar is!

groetjes Jan en Ria

• 22 September 2015 - 21:58

Piet V. Leeuwen:

Hallo Wim en Marjo.
    Hier een bericht van ons .
    Henny is herstellende van de ingreep aan haar voet .
    Dus ben ik voor een paar weken weer mantelzorger.
    Op de wandelclub vroegen ze al naar jullie avonturen dus zover ik meegelezen heb is het overgebracht.
    En ik moest vooral jullie het beste wensen en veel groeten doen.
    Dus bij deze .
    groet Piet en Henny

Verslag uit: Peru, Arequipa

Andesreis

Lieve mensen,

We hebben er lang naar uitgekeken!
Op 5 september as gaan we aan een reis beginnen door Zuid Amerika.
We maken een tocht door Peru, Bolivia, Chili en Argentinië. De eerste 2 landen bereizen we per shuttlebus en privévervoer. Voor Chili en Argentinië hebben we een camper gehuurd. Een globale indeling van de reis, alsmede een kaartje van zowel het eerste als het tweede deel vindt u terug op dit blog. Wij gaan proberen om onderweg weer een weblog bij te houden. Of dat zal lukken, vooral op de pampa’s, moet nog blijken. Maar we gaan er voor.
Ofschoon we hebben geprobeerd ons zo goed mogelijk voor te bereiden, realiseren we ons dat het een grote uitdaging is en niet altijd gemakkelijk zal zijn. Maar het gaat om erg bijzondere landen zowel wat betreft natuur als ook cultuur.
We hebben er heel veel zin in!
We weten ons gesteund door Condor Travels uit Zeewolde. Zij hebben ons voorzien van de route, adviezen en de reserveringen gedaan. Ter plaatse kunnen we ook terugvallen op lokale agenten in Lima en Buenos Aires.
Voordat we echt gaan reizen, volgen we gedurende een week een taalcursus in Lima.

Als u wilt reageren op dit blog, dan stellen wij dat op hoge prijs. We hechten veel waarde aan contacten met het thuisfront. In hoeverre het lukt om naar ieder persoonlijk terug te schrijven is nog wat lastig te voorzien.
Gedurende de reis maken wij gebruik van het emailadres: wvanpaassen@gmail.com

Een hartelijke groet van Marjo en Wim van Paassen