Stockholm (2) - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Wim en Marjo - WaarBenJij.nu Stockholm (2) - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Wim en Marjo - WaarBenJij.nu

Stockholm (2)

Blijf op de hoogte en volg Wim en Marjo

12 Juni 2018 | Zweden, Stockholm

In de provincie Blekinge gaan we verder omhoog en kamperen bij een meer nabij Asarum waar we een mooie middagwandeling maken. Het Åsnen NP biedt op zich leuke wegen om te doorkruisen, maar spectaculair is het niet. Het zo’n 100 km verder gelegen Store Mosse is wel echt de moeite waard. Er loopt een mooie wandelroute om het Kävsjön meer. De 12 km lange route is goed bewegwijzerd. Een groot deel van het pad is uitgevoerd als boardwalk. Dat zegt op zich genoeg. Maar de omstandigheden zijn nu zo anders. In heel de maand mei is er geen neerslag gevallen. De bodem is droog. Dat zal ook zijn gevolgen hebben voor de fauna op het land. Het zicht op vogels in het slechts af en toe zichtbare meer, valt tegen. Maar in het bos is een gegons van insecten en af en toe laten de zangvogels zich ook niet onbetuigd. De wandeling is wel echt een aanrader.
De volgende dag bezoeken we het Husqvarnamuseum. Wij kennen het merk voornamelijk van naaimachines. Die zijn ook in vele generaties te zien. Maar oorspronkelijk in de 17e eeuw begonnen als wapenfabriek, produceren ze nog zoveel meer. Ik noem er een aantal (motor)fietsen, grasmaaiers, kettingzagen, kachels, wasmachines, fornuizen en kookplaten, allerlei metalen giet producten, enz. Het is werkelijk onvoorstelbaar wat ze allemaal kunnen en konden en dit alles van Zweedse kwaliteit.
Verder naar het noordoosten kruisen we het Götakanaal, een waterweg tussen de Oostzee en het Kattegat. Een groot deel loopt via de grote meren Vättern en Vänern. Bij het plaatsje Berg liggen 7 gekoppelde sluizen, waarbij een hoogte van 19 m wordt overbrugd. Het toeval wil dat er juist een 2-master met de naam Shalom passeert. Het is een wit schip van zo’n 35 m, dat op weg is met een Christelijke missie. Er wordt gezongen aan boord. Er zitten veel jongeren op de boot. Het schip maakt een tour van 2 maanden. De jongelui varen elk zo’n week mee, waarbij iedere dag een andere plaats wordt aangedaan. De organisatie heeft ook een project geadopteerd om kleren in te zamelen voor arme mensen in Estland. Leuk daar zo tegen aan te lopen!
Dan komt de hoofdstad in zicht. Vanaf de camping op Langsholmen, rijden we op de fiets we naar het centrum. We komen uit op het eiland Gamlastan. Hier bevindt zich het koninklijk paleis. Het is een barok gebouw van medio 18e eeuw. We bezoeken het opengestelde deel. Er is veel pracht en praal zoals je dat in een paleis mag verwachten. Er is ook een soort burgerzaal waar staatsbanketten worden gehouden. Even na 12 uur is er de wisseling van de wacht. Paarden bereden door fraai gekostumeerde militairen met blinkende helmen, trekken langs de mensenschare. Een aparte groep trekt de aandacht door trompetgeschal. Veel mooie folklore, maar door de drukte is het niet makkelijk te zien. Maar het gaat er ook om de sfeer te proeven. Na de lunch bezoeken we het Nordicamuseum. Het handelt over een tijdsbestek van 400 jaar. Allerlei taferelen zoals de inrichting van huiskamers met al hun eigentijdse voorwerpen worden op een fraaie manier tentoongesteld. Het gaat om het gewone volk, maar ook rijk gedekte tafels van de happy few. Mode in al die perioden komt ook uitgebreid onder de aandacht. ’s Avonds ontmoeten we ons petekind dat in Stockholm woont en werkt. We gaan met z’n drieën uit eten.
De volgende dag bezoeken we het Vasamuseum. Het gaat over een oorlogschip dat in 1628 te water is gelaten en op z’n maidenvoyage al tot zinken kwam. Het prestigieuze vaartuig van koning Gustav II Adolf, heeft slechts 1,5 kilometer mogen varen. Aan het ontwerp van schip is zowel in artistieke als constructieve zin veel aandacht besteed. Maar door er op een laat moment een extra kanonnendek op gezag van de koning toe te voegen, verloor het z’n stabiliteit. Het schip is in het brakke water bijzonder goed geconserveerd in 1961 met veel inzet op een ponton gehesen en leeggepompt. Het schip is helemaal geconserveerd en hersteld in een grote hal in de vorm van een schip. Het schip met 3 masten met een hoogte van ca. 50 m is rijkelijk versierd met vooral in houtsnijwerk uitgevoerde beeltenissen. Het ziet er prachtig en indrukwekkend uit.
In de middag fietsen we naar het Karolinska instituut, waar ons petekind werkt. Het is een groot modern wat prestigieus gebouw. Hij leidt ons rond, heel interessant. Ook bezoeken we zijn appartement, om vervolgens samen weer wat te gaan eten. Tenslotte maken we een avond wandeling op een plek waar we een mooi gezicht op de stad hebben en drinken ook nog wat met z’n drieën bij de camper.
Stockholm is een prachtig stad met veel klassieke, rijkdom uitstralende gebouwen. Natuurlijk zijn er ook “gewone” wijken. We realiseren ons dat we maar een fractie van al dat moois hebben gezien. Je kunt hier gemakkelijk een week doorbrengen. Denk ook nog maar eens aan de duizenden mooie eilanden die tot de stad behoren, een aanrader dus!

• 12 Juni 2018 - 20:33

Jan Goeijenbier:

Mooi geschreven en zie veel - heb een hekel aan het woord 'herkenbaar' - van wat ik met eigen ogen zag. Wat is jullie indruk van de mensen die jullie zagen?

• 15 Juni 2018 - 12:04

Peet :

En ik maar denken dat de Batavia een bijzonder schip is. Dank voor het mooie verslag. Heel veel plezier.

• 18 Juni 2018 - 09:10

Thea Van Der Ende:

Leuk dat ik mag meegenieten van jullie reis. lieve groetjes thea van der ende