Oslo (10) - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Wim en Marjo - WaarBenJij.nu Oslo (10) - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Wim en Marjo - WaarBenJij.nu

Oslo (10)

Blijf op de hoogte en volg Wim en Marjo

24 Juli 2018 | Noorwegen, Oslo

We nemen een paar dagen rust op een wintersport camping om alle ervaringen wat te verwerken. Je merkt dat je steeds sneller een verzadigingspunt bereikt en rust moet nemen om jezelf weer te motiveren. De statistiek, die ik binnenkort zal publiceren, zal dat verduidelijken.
In Fåberg bezoeken we het Noors wegmuseum. Het is een modern museum. Er wordt veel gewerkt met beamers. Ook zijn er allerlei interactieve schermen waarop je zelf keuzes kunt maken. Het gaat in feite om de ontwikkeling van de weg in Noorwegen de laatste 1000 jaar, vanaf de tijd van de Vikingen dus. Het gaat van de postkoets tot de moderne auto. Heel illustratief voor het wegennet is een grote platliggende kaart waarin met leds per tijdvak wordt aangegeven welke land- en zeewegen er wanneer zijn aangelegd. De zeeweg, de beroemde Hortigruten, is er een van. Al voor het stoomtijdperk werd deze weg bevaren. Er zijn in dit land veel bruggen en tunnels aangelegd, ook dat wordt weergegeven. Ook de werktuigen waarmee de wegen de afgelopen eeuwen zijn aangelegd, komen aan de beurt. Van het vermalen van rotsblokken tot bruikbaar puin tot het ruimen van de vele sneeuw zijn te zien, elk in z’n eigen tijdvak. Omdat het museum ook een buitengedeelte heeft zijn gedateerde machines daar op ware grootte te aanschouwen. Het is een museum dat weer een heel andere invalshoek van Noorwegen illustreert ten opzicht van musea die we eerder deze reis bezochten.
We nemen weer een paar dagen rust en komen dan in Oslo aan. Hier woont de vriendin van ons petekind dat we 6 weken geleden in Stockholm ontmoetten. Hij is voor de gelegenheid ook naar Oslo gekomen. We hebben diverse malen een gezellig samenzijn met z’n vieren.
We bezoeken het Gustav Vigeland park. Vigeland is een erg productief beeldhouwer. Het gaat hier om veel bronzen en granieten beelden. Het zijn heel bijzondere voorstellingen van mensen waarbij vooral de expressie en emotie zo sprekend zijn. Dit is allemaal samen gebracht in een park dat wel een paleistuin lijkt. In het hart staat een monoliet waarin 100 mensfiguren in elkaar zijn verweven tot een hoogte van zo’n 25 m, echt een meesterwerk en een must bij een bezoek aan Oslo.
De volgende dag gaan we naar Kon-tiki. Kon-tiki is de naam van een vlot waarmee ontdekkingsreiziger Thor Heyerdal voer van Peru naar Polynesië. Al in 1937 heeft hij dit plan opgevat. Waar het om gaat is om een zeereis die Inca’s maakten, na te bootsen en aan te tonen dat dit echt mogelijk is. Hij bestudeert allerlei historische stukken. Hij zoekt sponsors die het hem mogelijk willen maken. Hij regelt dat er Balsahout (zacht licht hout met een groot drijfvermogen) diep uit de jungle wordt verzameld. Het hout wordt d.m.v. touwen zodanig samen gebonden dat het een redelijk stabiele constructie met een groot drijfvermogen ontstaat. Hij rekruteert een bemanning van 6 personen en wel zodanig dat de benodigde deskundigheid is verzekerd. Uiteindelijk is hij in april 1947 zover dat ze kunnen vertrekken. Het vlot heeft weliswaar een zeil, maar vaart in hoofdzaak op de Humbolt-stroom, die langs de westkant van Zuid Amerika ontstaat richting Polynesië. De eerst dagen verlopen moeizaam, te meer daar ze te maken hebben met een zware zee. Men moet eerst leren om te gaan met dit vlot. Gaande weg komt het, ondanks voorspellingen van anderen, goed. Onderweg wordt ook Paaseiland aangedaan, een bijzonder eiland met een heel aparte historie van mens en voorwerpen. Na ruim 100 dagen is er land in zicht en wordt Polynesië bereik.
Wat mij het meest treft is de ongelofelijke gedrevenheid die zo’n man heeft om z’n doel te bereiken, heel fascinerend. Later, in de 70-er jaren, ging hij op weg met z’n papyrusboot (Ra en Ra II) om aan te tonen dat Egyptenaren ook zulke tochten hebben gemaakt. ’s Middag gaan we ook nog langs in het Vikingmuseum. Er liggen prachtige historisch ranke boten die zo’n 1000 jaar oud zijn. Het gaat zowel om roeiboten als zeilboten. Daarna bekijken we samen met ons petekind highlights in het centrum van Oslo. Het gaat o.m. om het raadhuis, het koninklijk paleis, Operagebouw en het parlementsgebouw. De omgeving van de Aker Brygge is heel gezellig met z’n boulevard, met muzikanten en winkeltjes. ’s Avonds hebben een gezellig samenzijn en nemen we afscheid.