6. Botswana en Zimbabwe - Reisverslag uit Francistown, Botswana van Wim en Marjo - WaarBenJij.nu 6. Botswana en Zimbabwe - Reisverslag uit Francistown, Botswana van Wim en Marjo - WaarBenJij.nu

6. Botswana en Zimbabwe

Door: Wim en Marjo

Blijf op de hoogte en volg Wim en Marjo

09 Juli 2023 | Botswana, Francistown

Bij de entree in Botswana rijden we met de wagen door een kuil met een verontreinigende vloeistof. Op de eerste post vullen we een formulier in voor het vertrek uit Namibië inclusief het voertuig en krijgen we een blad. De permit die we bij het inreizen kregen moeten we samen in een bakje doen waar niemand bijstaat. Dat geldt ook voor registratie. Dan moeten er 200 m verder bij een kantoor het blad worden ingeleverd en opnieuw het voertuig worden geregistreerd. Vervolgens betalen bijna 600 Pula (42,--) als een soort wegenbelasting. Dan komt de controle van het voertuig op rauw vlees en plantaardige zaken. De koelkast is bijna leeg, dus geen probleem. Wel moeten we de zolen van de schoenen door een bak met reinigend vloeistof halen.

De volgende dag: Al om 6.00 u start de gamedrive in Schobe NP. Eerst valt het wat tegen maar als we meer richting rivier gaan loopt er zo maar een leeuw in beeld. Het is dan meteen alarm. Uit allerlei hoeken en gaten komen trucks ineens weer tevoorschijn. In de verte zien we een paar hypo’s zwemmen. Ik leer van Pické (onze chauffeur) tijdens een pauze, desgevraagd dat er in Botswana 13 stammen leven, elk met hun eigen taal. Daarnaast hebben ze Chachana als een gezamenlijke taal. Bovendien spreekt een deel Engels. Dan komen de buffels aan de beurt en even later opnieuw 2 leeuwen. Ze laten het allemaal rustig gebeuren en trekken zich van ons niets aan. Ook kudu’s, impala’s, zwijnen en veel parelhoenders. Het kan vandaag niet op want er is een luipaardalarm. Hij ligt rustig bij een boom wat uit te blazen van de prooi die hij zojuist heeft veroverd die nu in de boom erboven ligt. Even later staat hij op en maakt met zijn poten bewegingen in het zand. Er wordt toegelicht dat hij de bloedsporen wil uitwissen die op de grond vallen om zijn prooi niet te verraden. Als we dan ook nog een olifant tegen komen is het helemaal compleet. Dat is bijna de big 5 op een dag. De neushoren zit hier niet, maar hebben we wel eerder gezien. Een buitengewoon mooi resultaat.

’s Middags een excursie op de Choberivier. Het eiland (eigenlijk wetlands) dat midden in de rivier ligt is omstreden geweest tussen Botswana en Namibië. Het gerechtshof in Den Haag heeft uiteindelijk het geschil beslecht t.g.v. Botswana. De eilanden zijn eigenlijk wetlands. Olifanten kunnen zich hier heerlijk vermaken. Ze zijn bezig met de slurf gras uit te trekken en spuiten zich verder nat met de slurf. Het is kolderiek om allemaal te zien. Even verder lopen er hypo’s op een eilandje en de dreigend uitziende buffels (de gevaarlijkste van het stel). De gids aan boord vertelt geregeld zijn boeiende verhaal. Het is een enerverende dag!

1 juli opnieuw een hoogtepunt. We rijden naar de grens met Zimbabwe. We hebben een visum nodig om het land binnen te komen. Er staat een grote rij voor het loket. Het kost in totaal 1,5 uur. Aan de andere kant van de grens wacht een bus ons op met Juba als gids/chauffeur om ons na een uur in Livingstone af te leveren alwaar de Victoria Falls gelegen zijn. De gids leidt ons langs de eerste highlights in het park. Echt adembenemende gezichten. Iedere keer weer een andere invalshoek of een regenboog. Er is een prachtig pad aangelegd die ons in totaal langs 16 viewpoints leidt. Soms is het geweld van het water zo groot dat er een nevel opstijgt waaruit gewoon een regenbui valt. Om 13.30 uur vindt de lunch plaats in Cafe Look-Out. We hebben een mooi uitzicht op de rand van canyon waar ook nog allerlei sportieve activiteiten plaats vinden zoals bungy jumpen en een tokkelbaan. Het eten laat lang op zich wachten. Alles in Afrika kost veel tijd, maar ze raken er absoluut niet van in de stress. Een paar mensen (9) van de groep, waaronder wij, hebben zich opgegeven voor een helivlucht boven de watervallen. We stijgen op van een kleine helibaan aan een gravelweg. Na de instructie stappen we aan boord. Ik heb het geluk dat ik naast de piloot zit met een prachtig uitzicht. Vanuit de lucht is het allemaal nog grootser, je overziet de hele delta van de Zambezi die tot 1700 m brede en 100 hoge watervallen leidt. Hetis echt een wereldwonder. Tegen vijven brengt de bus ons terug naar de grens om Zimbabwe weer te verlaten en Botwana weer in te reizen. Ditmaal gaat dat soepel en snel.Opnieuw een topdag!!

Dan volgt een lange reis naar Gweta.Onderweg passeren we zowaar gecultiveerde grond. Mais en zonnebloemen worden er geteeld. Het zijn onafzienbare velden, men heeft het over de graanschuur van Botswana, toch is de schaal waarop wij dit waarnemen beperkt.

De rieten en golfplaten hutjes uit de Caprivi veranderen in stenen huisjes, een soort tiny houses.

Op de camping hebben ze gerekend op 2 campers i.p.v. 12. Met wat improviseren komt het toch weer goed. Behoudens de enkele mooie baobabs is er eigenlijk niet veel te zien hier. In de omschrijving wordt gerept over Maun (het uitgangspunt voor de Okavanko delta), maar dat ligt op een afstand van 200 km, dus is niet haalbaar. Doodzonde natuurlijk dat, wanneer je er zo dichtbij bent, je dit unieke natuurgebied niet kunt meenemen. Verbeterpunt zullen we maar denken.

Nabij de mooie camping bij Francistown, blijkt onverwachts een krokodillenfarm die een rondleiding aanbiedt. Tot onze verrassing wordt het bedrijf gerund door een Amsterdammer die in de 80er jaren direct na zijn studie zich hier heeft gevestigd en nooit meer is weggegaan. Als kind was hier al mee bezig, wat is er mooier dan je droom werkelijkheid te laten worden. Hij vertelt met passie over zijn vak tijdens een uitgebreide rondgang waar het hele proces van embryo tot volwassen crocs aan de orde komt. De in totaal 1500 krokodillen zijn in allerlei categorieën ingedeeld zoals exemplaren voor de leerindustrie en die voor het vlees dat heerlijk moet smaken. Duidelijk is dat er veel proefondervindelijk moet worden vastgesteld.Een voorbeeld: een theorie was als we nog grote mannetjes en vrouwtjes bij elkaar brengen dan zullen er veel eieren en dus nakomeling zijn. Na een paar jaar stel je dan vast dit helemaal niet klopt. Bijzonder is ook dat er onderling niet of nauwelijks wordt gevochten, met als resultaat dat de huiden geen schrammen vertonen hetgeen belangrijk is voor de leerindustrie. Ondanks zijn 65 jaar zijn er nog allerlei uitbreidingsplannen.

Gelukkig dat dit bij toeval opduikt, want verder is hier niets te doen.

Op 5 juli staan we voor de grootste uitdaging deze reis. We moeten een afstand overbruggen van 506 km met een grensovergang naar ZA. Het gaat naar het zuidoosten over Selebi Phikwe. Daar zouden we laatste Pula’s (munt Botswana) kunnen opmaken in een winkelcentrum. Er is echter geen coördinaat bekend, bovendien staan we onder grote druk om die grote afstand te overbruggen. Na Bobonong en Molatatau krijgen we het bericht dat de kleine grensovergang gesloten is. (later blijkt dat er hier helemaal geen voertuigen kunnen passeren (een grote misser van de reisorganisator!) We worden doorverwezen van Pont Drift naar Platjan. Dat betekent weer bijna 40 km (vreselijke!) gravel extra. Dan volgt er een slechte asfaltweg. Ondertussen gaat de tijd door. Gaan het we halen voor donker? Uiteindelijk komen we na 557 km pas om 17.45 uur via een smalle enge weg in donker aan op de camping. Dit was gekkenwerk. Dit muisje gaat nog een staartje krijgen.

Ja, zo zie je dus, het is niet altijd alleluja. We zijn echter weer goed hersteld en beginnen aan de laatste etappe.

Het weer: al 5 weken iedere dag zon met warme dagen en koele/koude nachten, ideaal dus.

Het is een lang verhaal geworden vanwege de vele belevenissen.

Hartelijke groet Marjo en Wim

PS Er is af en toe amper tijd en energie om het dagelijkse verslag te maken

• 09 Juli 2023 - 09:10

Toke:

Wat een mooi en interessant verhaal weer Wim en Marjo! Begrijp dat het niet altijd makkelijk is en soms ronduit afzien. Maar de mooie en bijzondere momenten overheersen en jullie zien fantastische dingen.

Deze week ben ik met Juliette, JW en Stijn naar de groep 8 musical van Fleur geweest, dat was genieten!

Weer een hartelijke groet en veel liefs,

Toke

• 09 Juli 2023 - 09:18

Juliette :

Lieve Wim en Marjo,

Wat een indrukwekkend verslag en mooie foto’s! Geniet van jullie bijzondere reis!

En geweldig om die dieren in het wild te zien.

Wij vertrekken over een week op vakantie.

Liefs uit Oisterwijk!

Jan-Willem en Juliette

Fleur en Stijn.

• 09 Juli 2023 - 13:02

Marion:

Wow, wat zien jullie veel! Geweldig! En een helicoptervlucht boven de Victoria watervallen is ook super!

In 1995 was ik in Zimbabwe en Botswana. Wij zijn toen wel met een klein vliegtuigje naar de Okavanga Delta geweest. We hebben daar overnacht in tentjes en hebben gevaren in Kano's door de Delta. Dat was ook onvergetelijk. Soms moest je wachten tot een olifant opzij ging aan de rand van het water, om door te kunnen varen.

Ook hebben we hetzelfde pad gelopen langs de Victoria watervallen en we hebben ook het standbeeld van Livingstone gezien.

Een deel van mijn groep heeft toen een helicoptervlucht gemaakt over de watervallen, terwijl het andere deel, waaronder ikzelf, ging raften op de rivier. Dat was echt heel spannend.

Nog veel plezier op deze geweldige reis!

• 09 Juli 2023 - 13:02

Harry En Ingeborg:

prachtige belevenissen weer! En dan nog een helikoptervlucht, dat maakt het nog specialer! Veel plezier met de laatste tochten, groeten uit S Gravenzande

• 09 Juli 2023 - 15:48

Peet En Rita:

Weer zo'n indrukwekkend verslag. Wat moet dat mooi geweest zijn, zo’n helikoptervlucht. Het laatste deel van jullie trip door Botswana blijft waarschijnlijk ook nog wel even hangen. De streek waar jullie de grens over gegaan zijn nabij Pont Drift hebben wij ook mogen bezoeken (2014) door een weekend te kamperen in het Nationaal park Mapungubwe. Heel veel plezier is het laatste deel van jullie mooie reis. Geniet ervan en take care. Groetjes van ons Peet en Rita

• 09 Juli 2023 - 16:09

Jan En Ria:

hallo Wim en Marjo,

Dat is een hele afstand die jullie die moesten rijden zeg en dat met de slechte kwaliteit van de wegen.

Onvoorziene omstandigheden kan je natuurlijk nooit voorkomen, maar op andere punten had de ANWB zich moeten inleven wat wel of niet mogelijk is.

geniet er nog even van!

lieve groetjes Jan en Ria

• 09 Juli 2023 - 17:06

Wil En Ries :

Ja jammer van de Okavango Delta. Overigens ook goed te bereiken vanuit Sepupa en Gumare. Ook jammer dat jullie Hwange NP in. Zimbabwe hebben gemist. Maar al die prachtige ontmoetingen in Chobe vergoeden veel, denken we. Nu weer in Zuid Afrika wacht het Kruger WP. Mooi dat veel is vastgelegd want nu terug lezend in onze eigen verslagen van meer dan 20 jaar geleden krijgt veel weer een tweede leven. Nog een goede reis voor het laatste stuk en zien we elkaar in Augustus. We zien er naar uit. Groet Wil en Ries

• 10 Juli 2023 - 01:31

Richo En Corrie Severs :

Hartstikke leuk om jullie verslag weer te lezen.

Een vermoeiende, avontuurlijk en ntensieve reis en jullie weten je elke dag weer op te laden en er een feestje van te maken.

Fijn om daar getuige van te mogen zijn.

Lieve groet, ook van Richo (de onmisbare technische man op deze reis) van Corrie.

Verslag uit: Botswana, Francistown

De grote Kalahari ronde

Lieve mensen,

Wij beschouwen het als een voorrecht dat we nog weer een keer een uitdagende grote reis mogen maken. De reis begint op 29 mei ’23 en eindigt medio juli ’23.

De reis ziet er globaal als volgt uit:
Vanuit Kaapstad in Zuid-Afrika voert de route noordwaarts door de uitgestrekte woestijnlandschappen van Namibië en Botswana. Via onder meer de Fish River Canyon, de Namibwoestijn, Swakopmund aan de Atlantische Oceaan, Himbaland, Etosha National Park, het noordelijk deel van de Kalahari en de Caprivistrook bereiken we het Chobe National Park. We steken de Zambezi-rivier over om de bekende Victoria Falls te bezoeken. Terug in Zuid-Afrika reizen we door het Krugerpark om vanuit Johannesburg weer naar huiswaarts te gaan.

We reizen in een groep met huurcampers. Het is een uitdagende reis, niet alleen vanwege de omstandigheden in deze landen, maar ook vanwege de af en toe grote reisafstanden over af en toe slechte wegen.

We gaan proberen om periodiek wat van onze ervaringen op dit blog te plaatsen zodat we deze met jullie kunnen delen. Als u wilt reageren op dit blog, dan stellen wij dat op hoge prijs. We hechten veel waarde aan contacten met het thuisfront. In hoeverre het lukt om naar ieder persoonlijk terug te schrijven is nog wat lastig te voorzien. Vanzelfsprekend zijn we ook afhankelijk van de lokale digitale infrastructuur.

Een hartelijke groet van Marjo en Wim