Sicilië - Reisverslag uit Palermo, Italië van Wim en Marjo - WaarBenJij.nu Sicilië - Reisverslag uit Palermo, Italië van Wim en Marjo - WaarBenJij.nu

Sicilië

Blijf op de hoogte en volg Wim en Marjo

07 Oktober 2017 | Italië, Palermo

We besluiten om via Catania een diagonale oversteek door het binnenland te maken om uit te komen bij Gela. De kwaliteit van de weg valt reuze mee en landschap is best fraai. Vooral de 2e geaccidenteerde helft is heel interessant. Land en tuinbouw met licht gekleurde vrij kale bergen op de achtergrond. Ook zien we in het zuiden veel plastic (tunnel)kassen waar paprika’s, aubergines en tomaten worden gekweekt.
De volgende dag gaan we door naar Agrigento de Valle dei Templi. Het is er prachtig weer voor. De ligging op een lang gerekte bergrug is echt magnifiek. Zichtbaar vanaf de weg, vanuit de stad, vanaf zee en ook andersom. Ceremoniële gebouwen van het antieke Akragas, monumentale tempels in klassiek Dorische stijl uit de 5e en 6e eeuw voor Chr. Het gaat hier ook weer om Wereld Erfgoed. De vegetatie op de site is ook mooi, veel olijfbomen in combinatie met grote lidcactussen waarvan de vruchten bijna rijp zijn, agaven en bloeiende bougainvilles. Je voelt je in deze vallei bijna in de Hof der olijven of van Eden. Leuke doorkijkjes door oude poorten naar de nieuwe stad. De temperatuur is aan de hoge kant, maar het zwoele windje maakt het heerlijk. Een verrukkelijke dag.
We zijn nog niet helemaal klaar met de tempels en reizen naar Selinunte. Deze stad was in de Griekse tijd een belangrijk centrum voor de tarwehandel. Gesticht door de Doriërs in 7e eeuw voor Chr. werd het verwoest door de Carthagers. Ondanks dat de stad werd geteisterd door enkele aardbevingen bleef er veel behouden. Op de Acropolis werden 9 tempelcomplexen bloot gelegd bij opgravingen. Twee daarvan zijn gerestaureerd en worden beschouwd als schoolvoorbeelden van monumentale heiligdommen van de Griekse oudheid. We boffen nog ook. Omdat het de 1e zondag van de maand is mogen we er gratis in. Er zijn dan ook vandaag veel ouders met kinderen. De sfeer is weer anders dan gisteren, maar we genieten er weer enorm van.
We komen uit op de meeste westelijk punt van Sicilië, Marsala. Deze stad is bekend vanwege de dessertwijn. Maar het is ook een mooie stad. Omdat de camping op een km of 10 van de stad ligt, nemen we weer eens de fiets. Dat is idd lang geleden, maar toch niet onlogisch. Veel plaatsen die we bezochten, leenden zich amper voor fietsen. Of het is te druk of het is te inspannend en niet zelden is het beide. We lopen via een prachtige stadspoort in Marsala een promenade in, een verademing: geen auto’s. Na de koffie verkennen we het stadje verder. Het bezit een mooie ronde kerk met een koepel erop met groene tegels. Het exterieur doet wat oosters aan. De vorm van de kerk geeft er echt een bepaalde sfeer aan. Dan komen we bij de Dom, met een kolossale indrukwekkende gevel. We lopen weer wat verder en komen dan in een park. Hier staan indrukwekkend tropische (waarschijnlijk ficussen) bomen. Ik zeg wel vaker, als zulke bomen zouden kunnen praten, hadden ze ons veel te vertellen. Je blijft er naar kijken!
We gaan Sicilië afsluiten in Palermo, de hoofdstad van het eiland. Vanaf de mooie, erg gedisciplineerde camping loop je normaal zo naar het metrostation. Maar we treffen het niet, een deel van de route is “under construction”. Er wordt ons op de camping wel uitgebreid verteld hoe je er wel komt. Het duurt alleen wat langer. Meteen valt op hoe rijk Palermo is aan historische gebouwen. Ook zijn er pleinen ingericht als park, iets dat we minder vaak hebben gezien. We bezoeken de Sancta Maria dell’Ammiraglio, een kerk met een rijke versiering. Het altaar met bovenliggende doom is rijk beschilderd. Boven de pilaren zijn de rondingen naar de gewelven goudkleurig, echt een heel rijk versierde kerk met Arabische trekken. Dan komen we bij Chiesa di S Giuseppe del Teatinie, een kerk met een mooie doom en een voorplein rijk versierd met beelden compleet met fontein, ook een plaatje. De volgende is bezienswaardigheid is de kathedraal, ja het heeft allemaal een hoog religieus gehalte. De kathedraal is echt heel kolossaal aan de buitenkant, maar wel prachtig in zandsteen kleur. Het interieur is sober en kleiner dan je verwacht als je die gigantische buitenkant hebt gezien. Voor de kerk ligt een plein met groenperken afgezet met hagen gevuld met bloemen en palmbomen. De strilicia, bij ons een dure bloem, bloeit hier mooi in het perk. Onder de rook van de kathedraal eten we een pizza. Na de lunch bezoeken we dan nog een ander hoogtepunt Cappella Palatina. Deze ook zeer rijk gedecoreerde kapel is een onderdeel van het koninklijk paleis. We moeten terug naar de 12e eeuw toen Roger II aan het bewind was. Hij was de opdrachtgever voor de bouw. De kerk, op de 1e verdieping, toegewijd aan de H. Apostel Petrus, heeft trekken van Byzantijnse, Islamitische en Latijnse culturen. Ook zijn er tekenen van de Normandische periode. Bogen naar de gewelven zijn rijk gedecoreerd met goudkleurig mozaïek. Op de 2e verdieping liggen de appartementen van het paleis. Het is echt een lust voor het oog.
Sicilië is een mooi en gevarieerd eiland met een ongeloofrijk rijke historie. We zijn echt opgetogen over de schoonheid van cultuur en landschap. Het eiland leent zich ook heel goed voor een fly & drive trip!

• 08 Oktober 2017 - 09:32

Jan En Ria Lansbergen:

Hallo Wim en Marjo,

Weer een bestemming erbij voor op onze bucketlist!

lieve groetjes Jan en Ria

• 08 Oktober 2017 - 11:00

Peet :

Inspirerend om zo'n mooi reisverslag te lezen op een druilerig zondagochtend.
    De fly&drive trip is een goede tip.

Een fijne reis verder en "take care"
    Een hartelijke groet,
    Peet en Rita

• 08 Oktober 2017 - 20:48

Lona Mantel:

Hallo Wim en Marjo, leuk reisverslag. Fijn dat jullie zo genieten. Groeten Lona.