Weer thuis (10) - Reisverslag uit Naaldwijk, Nederland van Wim en Marjo - WaarBenJij.nu Weer thuis (10) - Reisverslag uit Naaldwijk, Nederland van Wim en Marjo - WaarBenJij.nu

Weer thuis (10)

Blijf op de hoogte en volg Wim en Marjo

27 Oktober 2017 | Nederland, Naaldwijk

Gisteren 26 oktober zijn we na een reis van ruim 2 maanden weer thuis gekomen. Tijd voor een terugblik op onze reis.
Wij kijken terug op een mooie reis. We hadden nooit eerder zo veel zon. Het was ook een zeer gevarieerde reis. We begonnen met een weekje fietsen. We hebben ongelofelijk veel kerken van binnen en van buiten bekeken. Italië is rijk aan cultuur. Je zou eigenlijk zeggen bijna te rijk, want het is nauwelijks mogelijk dit alles in stand te houden. Enkele kerken hebben we ook in half ontmantelde toestand gezien. Erg jammer, maar begrijpelijk.
Italië is ook rijk aan natuur. Onvoorstelbaar groene heuvels en bergen, de longen van het binnenland. We hebben enkele keren Italianen ook als heel aardig een behulpzaam ervaren. Converseren met Italianen is lastig. Ik had vermoed en gehoopt hier ook met Spaans terecht te kunnen. Ik heb enkele malen geprobeerd, maar dan staan ze je net zo glazig aan te kijken als wanneer je het ze in het Nederlands zou vragen. Dat is wel jammer, het is zo leuk als je op die manier een dialoog kunt voeren.
Hoogtepunten in deze reis waren: Venetië, Ravenna, Pompeï, Amalfikust (wel met de aantekening dat het er erg nauw en druk is), Sicilië met de Etna in het bijzonder, Sardinië, het korte bezoek aan Cinque Terre en Milaan.
We zien dat veel mensen ons volgen. Enkele hebben ook gereageerd. Daar zijn we heel dankbaar voor!
We hebben er echt van genoten en zijn andermaal dankbaar niet in de laatste plaats dat we ook weer veilig thuis zijn. Ook voelen we ons bevoorrecht dat we deze uitdaging mochten aangaan.

Enkele karakteristieken van de reis:
• aantal dagen op reis: 67
• aantal afgelegde kilometers: ca. 5850