Trondheim (8) - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van Wim en Marjo - WaarBenJij.nu Trondheim (8) - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van Wim en Marjo - WaarBenJij.nu

Trondheim (8)

Blijf op de hoogte en volg Wim en Marjo

13 Juli 2018 | Noorwegen, Trondheim

Vanuit Bodø rijden we langs het Skjerstadfjorden, een mooie fjord, maar zonder zon ziet alles er toch weer anders uit. Na 2 dagen mooi weer, is het helaas weer omgeslagen. We stoppen een parkeerplaats waar toevallig een wandelpad door de ongerepte natuur naar een uitzichtpunt loopt. We passeren Fauske, een heel vriendelijk plaatsje en komen dan weer op de vertrouwde E6, de slagaderlijke verbinding tussen Oslo en de Noordkaap.
De volgende dag komen we in Storjord bij een bezoekerscentrum. Zo te zien is het splinternieuw. Er zijn diverse wandelmogelijkheden. We maken er een leuke flinke wandeling. We passeren daarbij een paar keer een hangbrug, best aardig allemaal. Dan passeren we weer de poolcirkel, waar we ruim 2 weken boven zijn geweest. Hier is in the middle of nowhere is een centrum ingericht. Maar het gaat alleen maar weer om commercie. Dus, we zijn er gauw klaar. De weg wordt smaller. Bij een nauwe passage raak ik net de spiegel van een tegemoetkomende camper. Het voorzetglas van de richtingaanwijzer gaat verloren, maar het blijft wel functioneren. Vervelend, maar wat doe je eraan? Ze zijn in dit rivierdal (Ranælva) volop bezig de weg te verbreden. Dat is geen eenvoudige klus want rivier, spoorlijn en weg vechten om voorrang. Het gevolg is dat je iedere keer van baan moet verwisselen, over hobbelwegen rijden en soms een stoplicht. Bij Mo I Rana is dat allemaal weer voorbij.
In Bjerka nemen we een rustdag. We zijn eraan toe, maar er is altijd wel weer wat te klussen. De was is er daar een van. Ik kan het niet genoeg herhalen, het is ook een logisch element in zo’n reis, maar het blijft altijd een zorg. Maar dit keer zijn de hulpmiddelen prima, dus valt het mee. In de middag ga ik een stukje fietsen. Ik rij om een groot meer heen langs een heel rustige weg. Het gaat wat op en af. Vanaf deze weg is er een prachtig uitzicht over het meer met op de achtergrond 2 in een V-vorm dalende bergen waartussen je kijkt op een met sneeuw bedekte andere berg. Op de terugweg passeer ik een perk met hoge astilbes en lupines. Het weer wordt trouwens ook steeds mooier. We zitten sinds weken weer eens buiten en houden dat zelfs tot 22.00 uur vol! De zon blijft schijnen, dus wat dat betreft is er geen signaal om naar bed te gaan. Maar je biologische klok vraagt er wel om.
In Mosjøen lopen we door een leuk wijkje en bezoeken een alleraardigst café. Het is een huis uit 1880 dat vroeger een kruidenierswinkel was en 15 jaar geleden is omgebouwd. Het bijzondere is dat het is ingericht met allerlei oude voorwerpen die in het hele land zijn verzameld. Een mooi voorbeeld is een kast van Gütterman met allemaal laadjes met klosjes garen. Voor Marjo heel herkenbaar, want bij het Naaicentrum koopt ze ze van hetzelfde merk. Dan komen we bij Laksfossen. Je raadt het al, een waterval. Opnieuw een mooi exemplaar, maar helaas de beloofde zalmen springen niet boven het water uit. In Nammskogan maken we een wandeling langs een mooie riviertje. Hoe verder we lopen, hoe leuker het wordt met wat kleine stroomversnellingen.
Kort bij de camping in Grong liggen de Formofossen, ja hoor weer een waterval. Het is weer zo’n voorbeeld waarbij een massa water zich langs een paar rotsen probeert te persen met alle gevolgen van dien. Een donderend geraas, kolkende stromen en veel nevel. Het is opnieuw indrukwekkend. Je kunt zo lang naar dit schouwspel kijken zonder dat het verveelt. In Steinkjer staat weer zo’n allerliefst kerkje uit 1150, Maere Kirke. We treffen het, want zaterdag is deze normaal gesloten. Maar het toeval wil dat er juist een bruidspaar naar buiten komt. Dus alle gelegenheid om nog even binnen te kijken. Als je door de ramen kijkt, zie je dat de muren maar liefst 2 m dik zijn. Het interieur ziet er weer sober uit, maar de preekstoel is bewerkt met houten gekleurde beeldjes. Ook is er een afbeelding van Maria met het kind Jezus.
Trondheim wordt gedomineerd door de Nidelva rivier. Deze meandert zodanig door de stad dat er 2 bijzonder gevormde schiereilanden ontstaan, voordat de rivier in het Trondheimsfjord uitmondt. Een van die fraai gevormde schiereilanden biedt plaats aan het oude centrum. Wij bezoeken de Nidarosdom. De mis is nog aan de gang en de preek, waar we toch niets van zouden begrijpen, is al voorbij. Maar we sluiten gewoon aan. Dat zijn van die dingen die gewoon gebeuren. Bij het ter communie gaan, onder 2 gedaanten, zien we dat er voorin ook 3 families zitten met een baby. Deze zijn voor de preek gedoopt. Er zijn ook nog wat mensen in traditionele kleurige kleding. Na afloop kun je de mensen feliciteren. De grote kerk is wel een wat sombere kerk, maar het roosraam en orgel zijn echt juweeltjes. De kerk is ook het centrum van de pelgrimage in Noord Europa. 20 jaar geleden in ere herstelde pelgrimspaden leiden vanuit Oslo naar deze kerk. De aanleiding is de wonderen die er geschiedden na de gewelddadige dood van koning Olva Tryggvason in 1030. Een grote zuil met zijn standbeeld is prominent aanwezig.
We lopen wat rond in deze bijzonder aardige stad. Veel kleurige huizen zijn gebouwd op palen aan de rivier. Een ander markant gebouw is Stiftsgården. Het is een groot houten gebouw dat sinds 1906 officieel een koninklijk verblijf is. De terugweg met de fiets verloopt, na een tip, wat gemakkelijker.

• 16 Juli 2018 - 14:13

Jan Goeijenbier:

Prachtig, prachtig. Jullie komen waarschijnlijk buiten de bebouwde kommen weinig mensen tegen? Afgezien van het verkeer dat je al beschreef...

• 16 Juli 2018 - 17:39

Peet :

wat een mooi reisverslag weer, Wim.
    geniet er van en reis veilig. Denk aan de tegenliggers. (:-)