Weer thuis en terugblik op Noordkaapreis (11 slot) - Reisverslag uit Naaldwijk, Nederland van Wim en Marjo - WaarBenJij.nu Weer thuis en terugblik op Noordkaapreis (11 slot) - Reisverslag uit Naaldwijk, Nederland van Wim en Marjo - WaarBenJij.nu

Weer thuis en terugblik op Noordkaapreis (11 slot)

Blijf op de hoogte en volg Wim en Marjo

28 Juli 2018 | Nederland, Naaldwijk

We nemen na 5 weken afscheid van Noorwegen en reizen naar Gøteborg waar we de nachtboot naar Kiel nemen. Nog 2 dagen reizen en we zijn weer thuis.
We kijken andermaal terug op een interessante, maar zeker intensieve reis. De afstanden zijn fors, maar de beloning is vaak groot. De landen kenmerken zich alle 3 door grote bossen, ongelofelijk zo groot! Naast de naaldbomen, speelt de berk een grote rol. Van al dat hout wordt flink gebruik gemaakt. Veel huizen hebben een houten mantel, veel wordt er ook verwerkt tot andere producten waaronder open haardblokken.
Onvoorstelbaar veel water zagen we voorbij komen en dat terwijl gedurende de hele periode van onze reis zo weinig is gevallen. Kun je nagaan hoe het normaal is!

Hoogtepunten van de reis zijn:
➢ Stockholm
➢ De ontmoetingen met ons petekind en zijn vriendin
➢ Het tweemaal passeren van de poolcirkel
➢ De Noordkaap
➢ Tromsø
➢ De Lofoten en Vesterålen
➢ De watervallen in Noorwegen
➢ Trondheim
➢ Trollenstigen
➢ Oslo
Wat ook veel indruk maakt is de zomernacht, die zorgt dat iedere dag oneindig lijkt. Als je het treft zit je ’s avonds buiten en heb je amper in de gaten dat het bedtijd wordt.
Voordat je gaat slapen, worden de kieren in de camper gedicht om een zo goed mogelijke nachtrust te garanderen. Ik huiver wel bij de gedachte dat het ’s winters net andersom is!
Onze reis door Finland was slechts kort. Wat onbewust speelt is dat je zo kort bij de Russische grens zit. Dat blijft toch een beetje speciaal.
Wat betreft de mensen: je krijgt er weinig hoogte van. Zweden zijn nog wel aardig en zeggen af en toe wel gedag. Finnen is moeilijk te beoordelen, vooral omdat het noorden zo dun bevolkt is. Noren, komen wat stug over. Ze groeten je nauwelijks. Als je zelf het eerst groet mag je blij zijn als je een iets terug krijgt. Natuurlijk zijn er uitzonderingen.
De wegen zijn, vooral in Noorwegen matig van kwaliteit. Het is evident dat de harde winter hierin een rol speelt. Maar zelfs in Oslo worden kennelijk andere prioriteiten gesteld in dit rijke land.
De landen zijn erg veilig, we hebben er nauwelijks politie gezien. Op het laatst lazen we berichten over berovingen op camperplaatsen in Gøteborg?
De levenstandaard is hoog. Veel producten in de supermarkt zijn 20 tot 30% duurder. Sommige producten zijn het dubbele van onze prijzen. Campings in Zweden zijn goed, in Noorwegen dikwijls sober, maar ook duur. Overal moet apart voor worden betaald zoals stroom en douches. Ook de brandstof is duur, vooral in Noorwegen.
Dat neemt niet weg dat we erg tevreden zijn over het verloop van onze reis en de fantastische natuur die we hebben mogen aanschouwen. Wat musea betreft: we bezochten er nooit zoveel tijdens een reis. De verscheidenheid is groot en het niveau is hoog en zeer professioneel.
Samenvattend: we zijn ook dit keer weer erg dankbaar dat we deze reis hebben mogen maken. We beschouwen het andermaal als een voorrecht!
We merkten dat veel mensen ons weer volgden. Dat is leuk, vooral als je een reactie krijgt. Bedankt hiervoor!

Statistiek van de reis:
Aantal dagen op reis: 72
Aantal campings/camperplaatsen: 45
Totaal afgelegde afstand: ca. 8650 km

• 28 Juli 2018 - 13:07

Peet :

Hoi Wim en Marjo,

Welkom terug in Naaldwijk.
    We hebben genoten van de mooie reisverslagen en de heldere samenvatting.
    Ook wij zijn zojuist weer op het honk aangekomen na een weekje Drenthe.
    Door de uitzonderlijke temperaturen is het wandelen er bij in geschoten en hebben we wat kunnen fietsen door de bossen aldaar.
    Binnenkort spreken we elkaar vast wel weer.
    groetjes, Peet en Rita

• 28 Juli 2018 - 19:04

Lona:

Hallo Wim en Marjo, welkom thuis. Jullie hebben weer genoten. Alle verslagen heb ik nog bewaard en ga er nog eens rustig voor zitten. Veel groeten en tot ziens Piet en Lona.

• 31 Juli 2018 - 18:24

Wilma :

Welkom weer in Naaldwijk . Veilig thuis na weer een mooie reis.
    tot ziens bij de expositie.