Alice Spings Mc Donnell Range - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Wim en Marjo - WaarBenJij.nu Alice Spings Mc Donnell Range - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Wim en Marjo - WaarBenJij.nu

Alice Spings Mc Donnell Range

Door: marjoenwimopreis

Blijf op de hoogte en volg Wim en Marjo

14 Juli 2011 | Australië, Alice Springs

Maandag 11 juli bereiken we na een lange reis Alice Springs (AS). Het is een moderne stad, waar alles weer tegen (voor AU) normale prijzen te koop is. De prijzen in roadhouses zijn nl, echt sky-high (benzine soms ruim $ 2 (€ 1,50), terwijl we in Darwin $ 1,45 betaalden). Het is hier schoolvakantie, daardoor viel het niet eens mee een plaats op een camping te krijgen ondanks dat er veel zijn. Dinsdag hebben we fietsen gehuurd en een tocht (ca 50 km) via een heus fietspad gemaakt naar Simpsons Gap. Je zou het terrein het beste kunnen vergelijken met de duinen. Veel bochten en steeds op en af. Het uitzicht is wel heel anders, nl. een flinke bergrug van rode steen. Het gefluit van de vogeltjes is een welkome aanvulling. Het blijkt steeds weer lastig om te zien waar het geluid vandaan komt. Langs de route staan overal bordjes met plaatjes en toelichtende teksten. Veel wordt er voortgeborduurd op de historie die de Aboriginals hebben overgebracht op de huidige beschaving. Als we ruim een uur onderweg zijn begint het licht te regen. Simpsons Gap, een prachtige spleet tussen 2 sterk dalende berguiteinden waarvan je kunt zien dat ze ooit aan elkaar hebben gezeten. Een heel mooi plekje.
Woensdag en donderdag zijn we heen en weer naar Glen Helen Gorge (250 km) gereden. Onderweg maken we wandelingen in Ellerly Creek Bighole (een belangrijk natuurlijk waterbekken), Ochre Pits een palet van kleuren in de bergwand, vooral geel, die van grote betekenis zijn voor de Aboriginals (geneeskunde, ook rotstekeningen), Ormiston Gorge, een prachtige dal met ook weer veel kleur (rood) in de bergwanden. En tenslotte de Standly Chasme, een zeer nauwe rotsspleet met speciale lichtval vooral als de zon schijnt. Wat dat laatste betreft valt de dag toch een beetje tegen. Het is namelijk weer wat gaan regenen. Er valt volgens de statistieken 10 mm regen in de maand juli. Nou die hebben wij dus inmiddels in een paar dagen royaal gehaald.
We zijn nu weer terug in AS op de camping waar we eerder deze week stonden. We hebben de elektrische kachel aan. Toch is het nog steeds spitsuur op de camping.
Nu richting Uluru.

• 15 Juli 2011 - 09:57

Jan En Lisette:

Heey Marjo en Wim,
    Leuk om weer te lezen! De fietskriebels lieten zich dus ook weer gelden :) Lekkere afwisseling denk ik met dat apollorijden! Over regen gesproken: ik weet niet of jullie het hebben meegekregen, maar hier is ook het nodige gevallen: alles in één dag wat in één maand had gemoeten, maar wel heeeeel wat meer dan 10 mm bij jullie (60 mm begreep ik op veel plaatsen). Ik bedoel maar: jullie boffen nog :)
    Christel komt vandaag terug uit Parijs en heeft daar goeie voorbereidingen gedaan voor een grote reis: zoveel Australiers ontmoet!! En allemaal uitnodigingen om te komen logeren........ Eerst nu maar weer sparen!
    Jullie weer veel plezier gewenst bij alle volgende indrukken en veel groetjes,
    Jan en Lisette

• 15 Juli 2011 - 19:43

Peet En Rita:

Gday, Wim en Marjo,
    Dank voor jullie mooie reisverhaal.
    Hier is ook 10 mm regen gevallen, per minuut............hmmm da' s veel.
    Vele campings konden het water niet aan met alle gevolgen van dien.
    Gelukkig scheen vandaag de zon weer volop en groeit alles weer vrolijk verder.
    n fijne reis verder en tot k-mails!!

• 15 Juli 2011 - 23:16

Sandra Lansbergen:

We zijn onderweg :D, wij gaan er ook van genieten!!
    Veel plezier nog!
    Groetjes uit Kuala Lumpur!

• 16 Juli 2011 - 06:54

Mijke & Vincent:

Hoi Wim en Marjo,

Wat stoer zeg, als ik de verhalen zo lees moet ik eerlijk bekennen een klein beetje jaloers te worden. Het lijkt me een mooi gevoel van vrijheid te geven zo'n rondreis met camper! We hopen dat jullie er lekker van genieten samen en de drop en hagelslag nog niet missen.
    In het normaal zo zonnige Den Haag is eergister 90mm regen in 24 uur gevallen dus over de plantjes in de tuin hoeven jullie je ook geen zorgen te maken.

Heel veel plezier nog en geniet!

Groetjes Mijke en Vincent

• 16 Juli 2011 - 16:36

Peter DM:

Na het toegestuurde trieste e-mailbericht over Freek Hayes heb ik gelijk jullie laatste verslag gelezen. Jammer dat het soms regent op het verkeerde moment maar leuk dat je er ook heb kunnen fietsen. Ik had verwacht dat het wat warmer dan 20 gr. C zou zijn. Maar met deze omstandigheden kan je best genieten.
    gr. van Toos en mij.
    Peter

• 17 Juli 2011 - 08:18

Jan-Willem En Juliet:

Hallo W&M!

Eindelijk jullie website eens helemaal gelezen. Wat een leuke en mooie verhalen. Lijkt ons echt geweldig om zo'n mooie reis te maken! Gevoel van vrijheid geeft volgens mij zo'n camper.
    Hebben jullie mijn mail nog ontvangen? Binnenkort kunnen we op skype wat afspreken, we hebben een nieuwe webcam :-)

Veel plezier en geniet daar.

Liefs, Jan-Willem en Juliette