De reis naar Spanje - Reisverslag uit Argelès-Gazost, Frankrijk van Wim en Marjo - WaarBenJij.nu De reis naar Spanje - Reisverslag uit Argelès-Gazost, Frankrijk van Wim en Marjo - WaarBenJij.nu

De reis naar Spanje

Blijf op de hoogte en volg Wim en Marjo

30 Maart 2014 | Frankrijk, Argelès-Gazost

We beginnen met een kennismakingsbijeenkomst met de NKC-groep. We moeten hiervoor naar Laren (Gld) en het vindt plaats in een lokaal restaurant, waarbij de campers op het parkeerterrein mogen overnachten. Als ik binnen kom schrik even van de omvang van de groep, 18 koppels. Daarnaast een koppel als reisleider, Ineke en Marijke en een echtpaar als assistant reisleider. Deze laatste zitten nu in Marokko. Ineke en Marijke hebben een mooie reispresentatie gemaakt van de zelf ontwikkelde reis door de Extremadura. Er is volop gelegenheid om vragen te stellen en kennis met elkaar te maken. Na een drankje is er een voortreffelijk tapabuffet, heel toepasselijk en een goed begin van deze reis.
Op zondag rijden we naar een boerencamping in Leersum. Het begint te regenen. We nemen de paraplu gaan wandelen in het bos.
Als we maandagmorgen wakker worden ruiken we een penetrante geur. Eigenlijk had ik deze zaterdagmorgen kort voor het vertrek ook al waargenomen. Maar het is nu veel erger. Als ik op onderzoek uitga kom ik erachter dat het om een kokende accu gaat. De stoom komt eruit! En dat terwijl deze in December jl. nog preventief is vervangen. Ik bel met ons servicebedrijf voor overleg. We besluiten terug te gaan. Maar eerst bezoeken we Corry, Marjo’s zus die is getroffen door een ernstige ziekte. Zij is nu halverwege de behandeling die goed is aangeslagen. Het ziet er heel hoopvol uit. Corry is erg optimistisch en is er heel nuchter onder. We kunnen er heel goed over praten. Natuurlijk zijn de behandelperioden zwaar, maar ze gaat er zeker niet onder gebukt. Zij is een dappere vrouw! Dan terug naar het westen in Delft. Al snel blijkt dat de accu niet orde is. Hij wordt direct vervangen en na een uur rijden we richting Roosendaal (Nispen). De camping valt niet helemaal mee. We maken een fietstochtje voor wat boodschappen.
Dinsdag gaan we via Belgie naar Frankrijk waar we overnachten in Beautor, kort voor Reims.
Woensdag rijden we door naar Vezelay, een mooi authentiek dorp waar diverse pelgrimstochten starten. Een van mijn wandelmaten (Cock van der Knaap) vertrekt hier medio april naar Santiago.
Dondermorgen maken we eerst een mooie wandeling in Vezelay. We lopen als het ware om het dorp heen, waarbij je kunt genieten van het mooie uitzicht op de basiliek vanuit allerlei hoeken. ‘s Morgens vroeg is het gras wit van de rijp. Iedere avond stoken we met de elektrische kachel wat bij en zorgen dat de boiler geen vorstschade kan oplopen.
‘s Middags rijden we door naar een camping kort voor Clermont Ferrand. We zijn steeds de enige gasten.
Vrijdag gaat de reis verder naar Millau, de plaats van de beroemde brug. Maar dat niet alleen, het is een aantrekkelijk karateristiek stadje met veel historische gebouwen. Er zijn wel half een dozijn camping, maar de eerste opent pas op 1 april. We staan uiteindelijk op een camperplaats aan de rand van de stad. Het is dit keer wat ingewikkeld om de camping te betreden. We moeten eerst een bedrag overmaken en kunnen vervolgens met een code de slagboom openen. We maken een stadwandeling. De beschutte plekjes op het terras zijn bezet en de aangewakkerde wind nog koud. Dus dan maar een drankje in het barretje, ook gezellig.
Zaterdag arriveren we in Elne bij Perpignan. Hier waren we in de buurt (Canetplage en Argeles sur Mer) met Toke en Leo ongeveer 40 jaar geleden, een omgeving met speciale herinneringen dus. Het is eindelijk een mooie camping. Na een week reizen besluiten we hier 2 dagen te blijven, vooral omdat we zien dat het weer in Spanje nog wat twijfelachtig is.

• 30 Maart 2014 - 22:01

Jan En Ria:

Hallo Wim en Marjo,

Wat een pech met de accu zeg! Balen !

Het is wat Ijsland was koud , nu zit je dichter bij de evenaar is het ook koud.
    Wij hebben trouwens en lenteweekend gehad zo tegen de 20 graden,
    zijn op bezoek geweest bij onze Belgische vrienden, zij hebben een appartement in Oostende.
    Wij hebben een mooie strandwandeling gemaakt en zijn er blijven slapen.
    Heel veel plezier!

groetjes Jan en Ria

• 31 Maart 2014 - 19:37

Peet En Rita:

Olla Wim en Marjo,
    jullie hebben er weer een trouwe lezer bij.
    Wij zijn inmiddels weer terug in de bewoonde wereld na een fijne reis door Zuid Afrika.
    Veel plezier op jullie reis en geniet van elk moment.

groet
    Peet

• 01 April 2014 - 21:42

Piet En Henny:

hallo Wim en Marjo. we gaan je vast wel wat volgen en wensen je in ieder geval een goede reis.
    Al was de start dan met wat ongemak hebben hier prachtig zomer weer al 4 dagen zon en rond de 20 graden .maar eerst kom in de kas nog het a.s. weekeinde . en dan gaan we ook op stap. maar dan volgen we je wel. en laten we wel horen waar we zelf ergens uithangen. we weten het nog niet hangt wat van het weer af, ja camperaars zijn ook net zigeuners he. nu groeten en veel plezier. henny en piet

• 04 April 2014 - 22:45

Leo & Toke:

Hoi Wim & Marjo. Leuk jullie weer te kunnen volgen. 't Is nog geen 40 jaar geleden hoor, dat we in Canet Plage waren ;-) Toen waren wij nog niet getrouwd en mochten we dus nog niet samen op vakantie, haha!
    Het zal 38 jaar zijn, ook niet weinig!
    Grappig dat jullie in Vezelay waren, wij bezochten dat plaatsje twee jaar geleden. Ook in Millau zijn we ooit geweest, meer op doorreis, dus wij kennen alleen de brug.
    We horen van Mam, dat jullie al met haar en Jan hebben geskyped. Ze was er enthousiast over, een goede verbinding en leuke verhalen. Morgen bezoeken we haar en zullen dan ook even jullie reisschema bekijken.
    Vandaag hebben wij toevallig ook een deel van onze vakantie geboekt: een fietstocht in Italië. Altijd leuk om naar uit te kijken.
    We hopen dat het weer in jullie regio opknapt want dan is het toch allemaal net wat leuker. Geniet ervan samen!
    Liefs, Leo & Toke

• 16 April 2014 - 15:13

Piet En Henny:

Ja hallo Marjo en Wim.

Voor het eerst dat we onderweg internet hebben .
    Dus even naar je verslag gekeken.
    Ja wij hadden ook zulke mooie ervaringen met Barcelona en Valencia.
    Jammer dat je af en toe wat minder weer hebt gehad.
    Wij waren 8 april vertrokken met slecht weer uit holland.
    Eerste nacht in Luxembourg.
    Daarna in de bourgogne bij Beaune een paar dagen met mooi weer.
    Toen verder naar de kust bij de Camarque.
    En daar zitten we nog steeds, als het goed weer blijft gaan we ook niet veel verder.
    Wel zullen we af en toe van camping wisselen, en voeren verder niet veel uit.
    We hadden Cok v.d.K. van de wandelclub nog een s.m.s. gestuurd want die is nu aan de wandel naar s.d.c. we denken dat hij het wel heel mooi zal ervaren.

Wensen je verder veel plezier en een goede reis. groeten Piet en Henny