Reykjavik en stoompaden - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Wim en Marjo - WaarBenJij.nu Reykjavik en stoompaden - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Wim en Marjo - WaarBenJij.nu

Reykjavik en stoompaden

Blijf op de hoogte en volg Wim en Marjo

14 Juni 2013 | IJsland, Reykjavik

In de veronderstelling dat stoom rook zou zijn, noemde Ingólfur Arnarson, de eerste Viking op IJsland, deze plaats Reykjavik wat dus letterlijk vertaald Rokende Baai is. We staan op de stadscamping. De avond van aankomst lopen langs de boulevard en kijken naar de skyline van de stad. Dat ziet er best uit als een moderne stad. Veel grote bekende bedrijven uiten hun namen. De wegen, vaak zelfs tweebaans, kunnen de flinke verkeersstroom goed aan. Hier woont meer dan tweederde van de bevolking (totaal ruim 300.000 inw.) van IJsland. De volgende dag bezoeken we de Hallgrimskerk, een moderne Lutherse kerk voornamelijk opgetrokken uit beton, maar wel in een bijzondere vorm. Basaltblokken zijn de inspiratiebron voor de architect geweest. Bijzonder in de kerk zijn de lichtval, maar vooral het immens grote orgel met maar liefst 5275 orgelpijpen. Vulcanohouse (cinema) is ons volgende doel. . De voorstelling begint met een uitbarsting op de Westman Islands. Deze sinds 5000 jaar dood gewaande vulkaan kwam in 1973 volkomen onverwachts tot een hevige uitbarsting (2 km lange spleeteruptie). Dank zij het feit dat de hele vissersvloot in de haven lag, kon men in een paar uur de bevolking evacueren. De schade aan huizen, een paar honderd gingen er geheel verloren, was groot. Straten lagen soms meters vol met as. De tweede film gaat over de uitbarsting van Eyjafjalla in 2010. Daar heb ik al meer over verteld, maar de film met bijbehorend geluid, is zeer indrukwekkend! Ook de vissershaven is aardig om te zien.
De derde dag bezoeken we het Nationaal Museum. Begane grond is hoofdzakelijk fotogalerij en koffie/museumshop. De 1e verdieping is vanaf het begin van de geschiedenis van IJsland rond 850 t/m 16e eeuw, terwijl 2e verdieping laatste 4 eeuwen beslaat. Alle voorwerpen en afbeeldingen zijn gelukkig ook in Engels ondertiteld. Veel aandacht is voor de eersten mensen die zich op IJsland vestigden. Dat waren echte pioniers. Ze kwamen in de zomerperiode aan, maar moesten voldoende eten en kleding hebben of bemachtigen om de winter te kunnen doorstaan. Een belangrijk middel door de tijd heen is vis. Dat is nog steeds zo. IJsland wist haar visserijgrenzen, vaak na de nodige strijd, steeds verder te verleggen tot uiteindelijk 200 zeemijlen. Ook is er ruime aandacht voor de vele vulkaanerupties m.a.g. de rampen die daardoor optraden. De wisseling van de heersers achtereenvolgens Noorwegen en later Denemarken is een belangrijk onderwerp. De invloeden van Engelsen, Schotten en Ieren. Godsdienst speelt ook weer een belangrijke rol, de kerstening en later de reformatie, waarbij bijna geheel IJsland Luthers werd. Al eind 17e eeuw werden er, als een van de eersten in Europa volkstellingen gehouden. Veel onderwerpen worden duidelijk toegelicht met interactieve multimedia. Tenslotte is de ontwikkeling van het land naar de huidige moderne wereld tentoongesteld. Samenvattend is dit museum een must bij een bezoek aan Reykjavik.
De volgende dag gaan we nog een keer naar zuiden (in de buurt van Sellfoss), waar we vanwege de Golden Circle een mooie wandeling hebben gemist. Het is een traject met veel geothermische activiteiten. Al bij het begin zien we op diverse plaatsen stoom uit de grond komen. Sommige pruttelen daar nog bij, net of je in een kokende pan kijkt. Het ruikt wat naar rotte eieren, een lucht die moeilijk uit je neusvleugels te verdrijven blijkt. Hoe verder we komen, hoe meer stoom we zien. Zelfs de beekjes “roken” stoom. De combinatie van stoom tegen een prachtige ruige achtergrond maakt het allemaal echt heel bijzonder. Ook de cascade die we onderweg passeren is van een betoverende schoonheid.

• 14 Juni 2013 - 19:48

Ria En Jan Lansbergen:

Hallo Wim en Marjo,

Vanavond hebben wij het reisverslag even voorgelezen aan Mam.
    Zij is er gelukkig weer goed aan.
    Wij genieten van jullie verslag en de foto's.

groetjes Jan en Ria