Litchfield en Kakadu NP - Reisverslag uit Katherine, Australië van Wim en Marjo - WaarBenJij.nu Litchfield en Kakadu NP - Reisverslag uit Katherine, Australië van Wim en Marjo - WaarBenJij.nu

Litchfield en Kakadu NP

Door: marjoenwimopreis

Blijf op de hoogte en volg Wim en Marjo

07 Juli 2011 | Australië, Katherine

In Litchfield ligt het accent van de bezienswaardigheden op het landschap. In Termite Mounds vind je grillige en bijna versteende (a.g.v. het proces dat leidt tot zo’n heuvel) termieten heuvels tot wel 6 m hoog. Om de talrijke watervallen, we bezoeken Tolmer falls, de Wangi Falls en Florence falls, is meestal een wandeling aangelegd. De uitzichten zijn fenomenaal.
We gaan weer even richting Darwin om dan Kakadu aan te doen. Hier ligt het accent meer op de fauna. Tijdens een zogenoemde wetland cruis zien we jabiru’s, herons (reigers), magpie geese (letterlijk: ekster ganzen!), ibissen, brolga’s (hebben bijna de vorm van een flamingo) en vele andere vogels. Het is hier echt een paradijs voor vogels. Zij hebben zoveel ruimte en voedsel tot hun beschikking. De gids vertelt ons dat het water sinds de regentijd 2 m is gedaald, jaarlijks valt er 3 m regen (4 x zoveel als bij ons). Ook zien we vooral zoutwater krokodillen. Ze liggen zich op te warmen in de zon en zijn meer in de avond en nacht actief.
Wat betreft het wandelen komen we niet helemaal aan onze trekken omdat de waterstand nog relatief hoog is. Vanwege “crocodile-safety” blijft zo’n gebied dan afgesloten.
Dan is er “rock-art”. Het zijn allerlei voorstelling die de Aboriginals hebben getekend, meestal in kleur, op de rotswanden. Het gaat om dieren, maar ook allerlei mensen en geesten. Echt bijzonder boeiend met een mooi verhaal. Sommige schilderingen zijn al ruim 2.000 jaar oud.We bezoeken in dit kader Ubirr en Nourlangie. De Mamukala walk vroeg in de morgen is een prachtige wandeling. Nu gaat het richting Nitmiluk NP.
Dan nog dit I. In de media in NL lazen we onlangs over de bijdrage aan de opwarming van de aarde die kamelen (1,2 miljoen stuks) in Australië leveren. Vandaag lezen we in de Nothern Terriori News dat deze suggestie wordt afgedaan als “gebakken lucht”.
Nog dit II. De schade die vooral de omgeving van Katherine (waar we nu zijn) als gevolg de exportstop van vee naar Indonesië vanwege de slechte condities in slaghuizen, is echt een hot isue hier.

• 07 Juli 2011 - 11:04

Joeri En Sandra:

Klinkt helemaal mooi!! We zijn benieuwd :-). Nog 8 dagen en dan mogen wij ook vertrekken!!
    Fijne reis nog!!
    Joeri en Sandra

• 07 Juli 2011 - 13:46

Fam. Van Helden:

Hallo Marjo en Wim,
    wat maken jullie mooie verslagen. Ik zie het voor me! Het lijkt me fantiastisch om in zo'n andere omgeving te zijn als dat we hier kennen.
    Wij gaan morgen op reis naar Frankrijk voor 13 dagen. Ik ben vandaag alles aan het inpakken...en dat is nog al wat met 3 grote jongens. Dat zou in jullie campertje niet passen.

Fijne reis,

Jaap en Marianne van Helden
    Jan-Jaap, Maarten en Joris

• 07 Juli 2011 - 14:54

Femke:

Heb even de site bekeken!!! Erg leuk om te lezen!!! Veel plezier verder en ik keer regelmatig terug naar jullie site!!

Liefs,

• 08 Juli 2011 - 20:21

Peet En Rita:

Gday, Wim en Marjo,
    Ik denk ook dat het gebakken lucht is, maar wel eentje met een geurtje (:-)
    De exportstop is inmiddels weer opgeheven. Waarschijnlijk is Marianne Thieme even langs geweest. Die is hier ook erg succesvol bezig met het onverdoofd slachten van dieren.
    Geniet lekker verder