Daintree en Cape Tribulation - Reisverslag uit Sydney, Australië van Wim en Marjo - WaarBenJij.nu Daintree en Cape Tribulation - Reisverslag uit Sydney, Australië van Wim en Marjo - WaarBenJij.nu

Daintree en Cape Tribulation

Door: marjoenwimopreis

Blijf op de hoogte en volg Wim en Marjo

13 Augustus 2011 | Australië, Sydney

Op zondag reizen we naar Daintreevillage. In de 2e helft van de middag maken we een wandeling door een landgoed “Wild Wings & Swampy Things” een voormalige dairy-(zuivel) boerderij. Het is een heel gevarieerd landgoed met fruitbomen, ponds (vijvers), maar ook heel veel tropische bomen. Er is ook een vogelverspiedershuisje waarin we o.m. de mooie blauwe king fisher zien. Het is een prachtige tuin, een bezoek dubbel en dwars waard.
Op maandag steken we de Daintreerivier over met een pontonveer. Dan gaan we dieper het regenwoud in over een vrij smalle kronkelende weg met korte steile hellingen. Bij de look-out hebben we een prachtig overzicht over de monding Daintree-river. Ook Snapperisland is mooi om te zien. Onderweg worden we steeds gewaarschuwd voor overstekende cassowarissen. Was het maar een keer waar, het zou niet erg zijn voor deze loopvogel een keer te remmen. We lopen de Jindalba boardwalk. Een wandeling over vlonders door het regenwoud. We krijgen een mooi plekje op de vooraf geboekte camping in Cape Tribulation (zo genoemd door Captain Cook op zijn ontdekkingsreis).
Als we dinsdag opstaan kijken we naar een strak blauwe lucht. Als we het strand oplopen ziet het er echt anders uit dan gisteren. Het is namelijk eb. Het strand is zeker honderd meter breed en er steken allerlei koraaleilanden boven het zand uit. Het is in hoofdzaak niet actief koraal, maar toch wel een bijzonder gezicht. We lopen noordwaarts in de richting van de kaap. Onderweg pakken we Dubuji boardwalk en lopen dus weer in het regenwoud. Ook dit ziet er echt weer anders uit dan gisteren. Dat komt vooral omdat het hier nog vochtiger is waardoor er meer “peppermint” staat. Dat is een soort riet met aan een kant van het blad een vlijmscherpe vertanding. In de poelen zwemmen best wel forse (20 cm) vissen. Vooral in het begin komen we weinig mensen tegen en kun je je helemaal concentreren op alles. Wij hopen natuurlijk nog steeds die cassowaris tegen te komen. Maar dat gebeurt niet. Desondanks is het een schitterende wandeling. Dan lopen we verder over het strand naar de kaap. Met wat klauterwerk hebben we een prachtig overzicht over deze hemelse baai!
Op woensdag verlaten we het noordelijkste punt van onze kustroute. We rijden terug over de kronkelige weg met allerlei snelheidsbeperkingen in het wegprofiel door het prachtige Daintree NP. We maken de Marrja Botanicwalk, althans voor zover toegankelijk. Ook dit is tropisch regenwoud, maar toch weer anders dan de andere boardwalks gisteren en eergisteren. Het is nog veel natter. Na de ferry gaan we naar de Daintree Zoo. Het is een mooie verzameling van kakatoes, papagaaien, emoes, krokodillen, dingo’s, diverse soorten possems, enz. We zien eindelijk de cassowaris, een prachtige rijk gekleurde loopvogel Het is natuurlijk heel anders en eigenlijk wel wat triest om dieren in gevangschap te zien in een land met zo’n rijke flora en fauna. Maar er zijn ook bedreigde dieren die hier beschermd worden en er wordt gezorgd voor voortplanting.

• 15 Augustus 2011 - 18:10

Familie Van Helden:

Hallo Marjo en Wim,
    wat een prachtige foto van Cape Tribulation! Wij zijn alweer een paar weken terug uit Frankrijk en zijn beide weer aan het werk. De jongens hebben nu hun laatste week vrij en genieten daar nog van.
    Ik lees met plezier jullie verslagen!
    Vriendelijke groet, Marianne van Helden.