Eungella Super! - Reisverslag uit Eungella, Australië van Wim en Marjo - WaarBenJij.nu Eungella Super! - Reisverslag uit Eungella, Australië van Wim en Marjo - WaarBenJij.nu

Eungella Super!

Door: marjoenwimopreis

Blijf op de hoogte en volg Wim en Marjo

24 Augustus 2011 | Australië, Eungella

Op dinsdag gaan we Eungella NP in. Het is half bewolkt. We rijden via een slingerende, sterk stijgende weg naar Eungella village en vervolgens naar Broken River. Daar kiezen we voor een track langs de rivier richting Crediton Hall. We lopen door redelijk dicht regenwoud. Het is zo groen! Het is een voortdurend slingerend en op en afgaand pad. Het loopvlak verandert voordurend. Vaak is het aarde waarover dikke wortels kruisen. Dan weer steenachtig, af en toe glibberig en een met mos begroeid trapje. Dan weer lopen we kort langs de rivier, dan weer ervan af waarbij kleine dalen waar stroompjes door heen lopen moeten worden gekruist. Soms moet je de lianen opzij buigen. Af en toe is het pad vrijgemaakt door een oerwoudreus door te zagen die dwars over het pad was gevallen. Je ziet doordat er meer licht op de grond valt weer andere vegetatie ontstaan. Er is een vogelnestvaren op het pad gevallen. Deze had zich als parasiet genesteld om een boom met een vrij dunne stam. Het geheel is topzwaar geworden en in z’n geheel naar beneden gekomen. We zien heel veel palmen. Bladstengels van soms meer dan 2 m lang, die zijn afgestorven, liggen overal. Als je er op het pad overheen loopt geeft dat een speciaal ritselend geluid. Maar daar komen de verfrissende vogelgeluiden ruimschoots bovenuit! Af en toe letten we heel goed op in de rivier. Dit is namelijk het domein van de Platypus. Wij kennen deze als het vogelbekdier. Het is een heel bijzonder dier, namelijk een zoogdier dat eieren legt voor de voortplanting. Maar we zien hem (nog) niet. Het prachtige pad, dat wel erg zwaar loopt, is zo’n ruim 8 km lang. Na de lunch lopen we via de weg terug. Het begint te spetteren. Na een tocht van 5 uur keren we bij ons Appie terug. We rijden naar Eungella om een plekje op de camping te kiezen. Als we zijn geïnstalleerd gaan we terug naar Broken River. De kans dat je de Platypus te zien krijgt is namelijk na 15 uur groter. Er hebben zich al diverse andere mensen gewapend met verrekijkers en fototoestellen opgesteld. Omdat het nog steeds wat regent, is het water van de rivier wat troebel geworden. Na meer dan een uur observeren zien we er dan toch een paar. Voor een foto moet je heel snel zijn, omdat als ze aan de oppervlakte zijn geweest vaak direct weer onderduiken. Onze dag kan echt niet meer stuk! Het is voor de natuurliefhebber een stukje paradijs op aarde. Wat geweldig dat we dit weer mogen beleven! Vrienden van ons, Ries en Wil, wiens reis eigenlijk voor ons als voorbeeld heeft gediend, waren hier 2 jaar geleden. Ook zij hebben toen zo genoten van dit prachtige stuk natuur.

• 24 Augustus 2011 - 14:02

Annet:

Dit is echt super!!!! Ik zit dit verslag even op mijn werk te lezen en word weer stikjaloers!!!
    Maar trek je daar niks van aan en blijf vooral genieten! groetjes

• 25 Augustus 2011 - 16:57

Jan En Ria:

Hoi wim en marjo,

Gisteren gelezen over Tarkine regenwoud in het nw van tasmanië 447.000 hectare groot, tasmaanse duivel leeft hier.
    Gaan jullie hier ook naar toe?

groetjes Jan en Ria