Terugblik op onze reis - Reisverslag uit Naaldwijk, Nederland van Wim en Marjo - WaarBenJij.nu Terugblik op onze reis - Reisverslag uit Naaldwijk, Nederland van Wim en Marjo - WaarBenJij.nu

Terugblik op onze reis

Blijf op de hoogte en volg Wim en Marjo

25 Januari 2016 | Nederland, Naaldwijk

Wij kijken terug op een fantastische reis!!!
De Spaanse les was heel leuk om te doen. Bijzonder dat je op onze leeftijd 5 dagen ’s morgen en ’s middags met een tas op je rug naar school loopt. Allerlei nostalgische gedachten komen weer boven drijven. We hebben heel veel profijt gehad van de taalkennis die we daar, maar vooral op cursus in NL hebben gedaan. Karin S bedankt hiervoor!
Vier weken door Peru en Bolivia trekken met veel vooral culturele hoogtepunten. Het tempo van de reis is hoog met veel vroeg opstaan, maar het is geweldig om te mogen doen. We hebben ervan genoten.
Dan starten we begin oktober met een campertour van 3 maanden. Dat was in het begin wel even wennen. Een camper die echt een heel ander interieur heeft dan wat wij gewend zijn. Ook de campings (voor zover aanwezig) zijn onvergelijkbaar met die in Europa. Je weet deze dingen voordat je vertrekt, dus probeer je je daar op in te stellen. De praktijk is toch wel even anders!
Toen trof ons eind oktober het droevige bericht van het dramatische overlijden van ons lieve nichtje Merette. Dat is een heel moeilijk periode geweest. Dank zij een goede communicatie met de familie hebben we weer de kracht en motivatie kunnen vinden om de reis voort te zetten. Geleidelijk aan zijn we daarna met volle teugen gaan genieten van alle hoogtepunten in Chili en Argentinië. Het is vooral de vrijheid die je hebt in het maken van keuzes en indelen van de beschikbare tijd die zo’n reis zo geweldig in een ontspannen sfeer maakt. Je bent dicht bij de natuur. We waren aanvankelijk van plan deze reis georganiseerd in een groep te maken. Dan bleek a.g.v. onvoldoende belangstelling geen haalbare kaart. Achteraf zijn we heel blij dat we de reis samen hebben kunnen maken. Toch hebben wij goed gebruik kunnen maken van roadbook en gegevens van Condor Travels.
Voordat wij vertrokken hebben er verschillende mensen vraagtekens gezet bij de inhoud van de reis vooral m.b.t. de veiligheid. Ondanks dat we vaak niet op campings konden overnachten of er alleen stonden, hebben we ons geen moment onveilig gevoeld. Dat is een compliment aan deze landen.
De keuzes die we hebben gemaakt in afwijking van het reisadvies zijn allen goed uitgepakt. We hebben bijna alle high lights die we ons hadden voorgenomen kunnen bereiken. Het navigatiesysteem van Garmin heeft ons geweldig geholpen. Ook de contacten met medereizigers zijn ongelofelijk waardevol gebleken. Zo kom je dus ook in aanraking met een app die erg nuttig is bij het vinden van een overnachtingsadres.

We voelen ons ongelofelijk bevoorrecht deze reis te hebben mogen maken! Daar zijn we heel dankbaar voor!

We hebben kunnen zien dat veel mensen ons blog hebben gevolgd en er ook veel hebben gereageerd. Het is echt hartverwarmende om zo ver van huis te zien dat er met je wordt meegeleefd en meebeleefd. Wij willen jullie hiervoor hartelijk bedanken!

Nog wat cijfers:
Bezochte landen: Peru, Bolivia, Chili en Argentinië
Aantal reisdagen: 131
Aantal overnachtingenlokaties: 106
Aantal in 97 dagen met de camper afgelegde kilometers: 14200, waarvan ripio (steenslag): 2200
Aantal liters diesel: 1700

• 25 Januari 2016 - 23:10

Lona:

Hallo Marjo en Wim, jullie ook bedankt voor de reisverslagen. Jullie namen ons ook een beetje mee op reis.
    Groeten Lona.

• 27 Januari 2016 - 08:51

Marloes:

Dag Wim en Marjo
    Bedankt dat ik mee mocht lezen met jullie reis verslagen , ik heb er van genoten.
    Gisteravond ben ik zelf terug gekomen van 12 dagen Rome / Formia ik heb weer een Icoon geschilderd ( de H.Agnes) in twee Kloosters wat een mooie ervaring was.

Groeten Marloes

• 31 Januari 2016 - 11:34

Peet En Rita:

Beste Wim en Marjo,

Met heel veel plezier hebben we jullie reis mogen volgen. Vele keren hebben we zitten Googelen over jullie reisinformatie. Dank voor de leuke en waardevolle verslagen.
    Tot ziens in Naaldwijk.

Peet en Rita

Verslag uit: Nederland, Naaldwijk

Andesreis

Lieve mensen,

We hebben er lang naar uitgekeken!
Op 5 september as gaan we aan een reis beginnen door Zuid Amerika.
We maken een tocht door Peru, Bolivia, Chili en Argentinië. De eerste 2 landen bereizen we per shuttlebus en privévervoer. Voor Chili en Argentinië hebben we een camper gehuurd. Een globale indeling van de reis, alsmede een kaartje van zowel het eerste als het tweede deel vindt u terug op dit blog. Wij gaan proberen om onderweg weer een weblog bij te houden. Of dat zal lukken, vooral op de pampa’s, moet nog blijken. Maar we gaan er voor.
Ofschoon we hebben geprobeerd ons zo goed mogelijk voor te bereiden, realiseren we ons dat het een grote uitdaging is en niet altijd gemakkelijk zal zijn. Maar het gaat om erg bijzondere landen zowel wat betreft natuur als ook cultuur.
We hebben er heel veel zin in!
We weten ons gesteund door Condor Travels uit Zeewolde. Zij hebben ons voorzien van de route, adviezen en de reserveringen gedaan. Ter plaatse kunnen we ook terugvallen op lokale agenten in Lima en Buenos Aires.
Voordat we echt gaan reizen, volgen we gedurende een week een taalcursus in Lima.

Als u wilt reageren op dit blog, dan stellen wij dat op hoge prijs. We hechten veel waarde aan contacten met het thuisfront. In hoeverre het lukt om naar ieder persoonlijk terug te schrijven is nog wat lastig te voorzien.
Gedurende de reis maken wij gebruik van het emailadres: wvanpaassen@gmail.com

Een hartelijke groet van Marjo en Wim van Paassen