1. Kaapstad en Western/Norther Cape - Reisverslag uit Kamieskroon, Zuid-Afrika van Wim en Marjo - WaarBenJij.nu 1. Kaapstad en Western/Norther Cape - Reisverslag uit Kamieskroon, Zuid-Afrika van Wim en Marjo - WaarBenJij.nu

1. Kaapstad en Western/Norther Cape

Door: Wim en Marjo

Blijf op de hoogte en volg Wim en Marjo

04 Juni 2023 | Zuid-Afrika, Kamieskroon

De reis begint op 2e Pinksterdag. We worden al om 6 uur opgehaald door onze lieve zus en zwager, waar we heel erkentelijk voor zijn! De groep verzamelt zich op Schiphol waar ook de reisbegeleiders zijn. We hebben thuis al ingecheckt, de tassen zijn niet te zwaar en kunnen zo via een automaat de transportband op. Ook de veiligheidscheck verloopt vlot en het vliegtuig (777) vertrekt volgens schema. Dan begint een lange zit. Bijna 11 uur vliegen. Ik lees in een keer het boek Solitaire, dat in Namibië speelt, uit. Na een goede vlucht komen we om 21.30 u in het donker aan in Kaapstad. Het regent. Na 3 kwartier met een bus komen we op de camping aan. Er staan 12 campers, waarvan 2 voor de reisleiding, klaar. Het bed is al opgemaakt. Dan gauw pitten.

De volgende dag beginnen we met een gezamenlijk ontbijt en leren we alvast wat reisgenoten nader kennen. Dan komt Bobocampers , de verhuurder, op het toneel. De contracten moeten worden getekend, eigen risico worden bepaald en een stukje instructie. In de middag gaan we direct al met de campers op pad om boodschappen te doen. Je begint immers helemaal op nul. Afrekenen bij de kassa is een flinke meevaller. Ja het leven is hier een stuk goedkoper. Dat is ook niet onlogisch in een land waar de lonen stukken lager zullen liggen. Even een simkaartje aanschaffen voor de MiFi en weer terug. Kort daarna volgt een voortreffelijk welkomstdiner. Allemaal prachtig, maar zo’n eerste dag word je een beetje geleefd.

s ’Nachts spelen er veel dingen door je hoofd, waardoor je toch wel onrustig wordt. We staan al bijtijds op voor een excursie naar Kaapstad en het Kaapse Schiereiland. Het weer zit opnieuw tegen. Via Table Bay komen we in Hout Bay, een alleraardigst stadje met een mooi background en prima koffie. Ook veel Afrikaanse stalletjes. Dan rijden we de Chapman’s Peak Drive, een prachtige weg langs een rotsige kust. Jammer dat de schoonheid tijdens dit slechte weer niet tot z’n recht komt. Via Noordhoek belanden we in Simon’s Town, een alleraardigst plaatsje in Engels stijl. We lopen naar Boulders Bay, een plek waar ik heel blij van word. Hier huist een mooie kolonie zwartvoetpinguïns. Via boardwalks lopen we door het gebeid, een prachtig plekje op aarde. Gelukkig is het droog, want hier doe je het allemaal voor. We zien ze solitair in of onder bosjes maar ook in groepjes die kleine dappere dieren met hun typische manier van lopen. Pinguïns hebben al veel eerder mijn hart gestolen, zulke dappere dieren! Terug in Kaapstad genieten we in Victoria Waterfront van een prima lunch om dan nog een bezoek te brengen aan Bo-Kaap, een wijk met kleurrijke huisjes waar overwegend Maleisen wonen. Vermoeid keren we terug. Jammer dat de Tafelberg niet kon worden gedaan vanwege het weer. Ik hoorde dat 2/3 van de bezoekers er niet in slaagt deze iconische plaats te bezoeken. Een schrale troost, toch zijn we geheel voldaan na deze dag.

Dan gaat de camperreis echt van start. Je moet weer wennen aan links te rijden. Doet ons denken aan Australië. Al snel wordt het flink mistig, met af en toe niet meer dan 50 m zicht. Ja het weer zit niet echt mee. We rijden door het Citrusdal, prachtige groene boomgaarden met vooral sinaasappelen, maar ook druiven tegen de hellingen van de Cederbergen. Vandaag eindigen we in Lamberts Bay, een vissersplaats met een camping aan zee.

De bezienswaardigheid van deze plaats is een van de grootste koloniën Jan van Genten op Birds Island in Lamberts Bay, een werkelijk prachtige vogel. Ze hebben een geweldig duikvermogen en kunnen hun prooi (bijvoorbeeld ansjovis) tot ruim 40 m onder water bereiken, ongelofelijk hè. Op dit moment is er nog maar een beperkt deel van de kolonie. Wel zijn er nog veel jongen die eigenlijk al net zo groot zijn als hun ouders, maar wel met een bruin verenpakket. Er wordt veel geoefend om te leren vliegen. We moeten wel op afstand blijven en zien ze dus alleen in de verte.

We zijn trouwens heel positief over de groep, er heerst meteen al een groot saamhorigheidsgevoel.

Op zaterdag reizen we verder naar Kamieskroon. We volgen de N7, de slagaderlijke verbinding tussen Kaapstad en Namibië. Het is opnieuw regenachtig weer.

In Vanrhynsdorp is het hier drukte van belang. Er staat een mooie kerk en we zien veel kampeervoertuigen voor de bush, zoals daktenten, een soort vouwwagens en kleine caravans. Het landschap is aanvankelijk gecultiveerd met veel druiventeelt, vaak onder een soort zeildoek als bescherming tegen de vogels, later wordt het wildland bestaande willekeurig wisselend gegroepeerde struiken. Ik vind dat het wel iets heeft en vergelijk het een beetje Australië of misschien nog meer de pampa’s in Patagonië in Argentinië.

Zo de kop is eraf.

• 04 Juni 2023 - 22:10

Leo:

Hoi Wim en Marjo, jammer van het weer mar het zal best wel weer beter worden. Rijden jullie met de campers in colonne of gaat ieder zijns weegs en ontmoeten jullie elkaar op de volgende camping of tussenstop? En de lunch en diner steeds in groepsverband of was dat alleen bij de start?

Fijne reis, geniet ervan.

• 05 Juni 2023 - 08:59

Joeri Lansbergen:

Geniet van deze prachtige reis.

Groetjes,

Joeri, san, Luna, Jasmijn

• 05 Juni 2023 - 11:38

Annie Feelders:

Wat hebben jullie al veel gezien. Jammer dat het weer niet meezit maar er komt waarschijnlijk nog voldoende zon. Geniet maar

Groet Hans en Annie

• 05 Juni 2023 - 12:22

Mo:

Dit is weer genieten van jullie reisverhalen

Hartelijke groeten Thea

• 05 Juni 2023 - 15:42

Jan En Lisette:

Ha Marjo en Wim,

Leuk om weer jullie eerste indrukken te lezen en jullie zo een beetje te volgen.

Hopelijk gauw wat droger weer ook, maar indrukwekkend en bijzonder is het even goed wel zo te horen.

Fijn dat de groep al zo snel goed voelt en verbindt; met alle uitdagingen is dat een mooie basis.

veel plezier en genieten!

liefs, Jan en Lisette

• 05 Juni 2023 - 17:11

Jan En Ria:

Heerlijk om zo jullie belevenissen te lezen. Als het weer beter zijn best gaat doen, hebben jullie weer een unieke vakantie.

• 05 Juni 2023 - 22:13

Dunsbergen:

Mooi om jullie vanuit de gemakstoel te volgen. Heb ons reisverslag erbij gehaald. Bij het ouder worden vergeet je veel. Daarom ervaring we jullie reis als een cadeautje om vaak weer ‘oh ja ‘ te roepen bij de ongetwijfeld vele overeenkomsten maar vooral jullie specifieke kijk op de streken van de route. Toi,toi, toi [e-1f44d][e-1f3fb]

• 06 Juni 2023 - 08:58

Wilma :

Je beschrijft alles weer heel beeldend. Veel plezier verder en hopen op beter weer.

Groetjes Wilma

• 06 Juni 2023 - 15:16

Toke :

Ha Wim en Marjo,

Wat leuk om jullie weer te volgen! Een beetje jammer dat het weer tegenvalt, hopelijk wordt dat nu beter.

Ja, pinguïns zijn prachtige dieren die soms barre omstandigheden en grote afstanden overwinnen.

Fijn dat jullie je thuis voelen bij de groep, is heel belangrijk als je zo lang samen op trekt.

Ik zie weer uit naar het volgende verslag, geniet van je volgende reisdoel in Namibië.

[e-1f618][e-1f618] Toke

• 07 Juni 2023 - 19:33

Marion.:

Ha Wim en Marjo,

Dat belooft een mooie reis te worden met nu al pinguins en Jan van Genten gezien en mooie plaatsjes al bezocht.

En fijn dat de groep leuk is.

Geniet ervan!

• 08 Juni 2023 - 21:57

Aad Van Holsteijn:

Dag Wim en Marjo,

Weer een spannende reis voor de boeg. Jullie hebben de eerste etappe er al weer op zitten. Jammer van het weer. Als het in Etosha maar goed is. Bij regen zie je geen dieren. Namibie is een bijzonder land, dat zul je ontdekken. Bijzondere duitse invloeden. De Victoria watervallen zijn fenomenaal. Je zult daar veel Zimbabwanen tegen komen die pakken geld willen wisselen tegen luttele euros. De verschillende tussen mesen zijn groot.

Wel een avontuur met een groep op pad. Maar het zijn sowieso gelijkgestemden.

Veel plezier,

• 14 Juni 2023 - 19:40

Jos Reincke:

Hoi Marjo en Wim Uiteraard ga ik jullie ook volgen...Goede reis en genieten..[e-1f44d]

• 28 Juni 2023 - 13:46

Corrie (en Richo) Severs:

Leuk Wim en Marjo dat ik met jullie mee mag lezen (en reizen natuurlijk). En wat hebben jullie al veel gedaan en gezien. Tot zover deel 1 gelezen. Toppers zijn jullie.

• 21 Juli 2023 - 11:04

Esther Kouwenhoven:

Hai Wim en Marjo,

Ik begrijp dat jullie inmiddels weer thuis zijn. Ik heb de link van Wilma gekregen en ga op mn gemak jullie belevenissen lezen. Jullie 1e blog zie ik al als een film voor me, dus nu al zin om de rest te lezen.

Groetjes Esther

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kamieskroon

De grote Kalahari ronde

Lieve mensen,

Wij beschouwen het als een voorrecht dat we nog weer een keer een uitdagende grote reis mogen maken. De reis begint op 29 mei ’23 en eindigt medio juli ’23.

De reis ziet er globaal als volgt uit:
Vanuit Kaapstad in Zuid-Afrika voert de route noordwaarts door de uitgestrekte woestijnlandschappen van Namibië en Botswana. Via onder meer de Fish River Canyon, de Namibwoestijn, Swakopmund aan de Atlantische Oceaan, Himbaland, Etosha National Park, het noordelijk deel van de Kalahari en de Caprivistrook bereiken we het Chobe National Park. We steken de Zambezi-rivier over om de bekende Victoria Falls te bezoeken. Terug in Zuid-Afrika reizen we door het Krugerpark om vanuit Johannesburg weer naar huiswaarts te gaan.

We reizen in een groep met huurcampers. Het is een uitdagende reis, niet alleen vanwege de omstandigheden in deze landen, maar ook vanwege de af en toe grote reisafstanden over af en toe slechte wegen.

We gaan proberen om periodiek wat van onze ervaringen op dit blog te plaatsen zodat we deze met jullie kunnen delen. Als u wilt reageren op dit blog, dan stellen wij dat op hoge prijs. We hechten veel waarde aan contacten met het thuisfront. In hoeverre het lukt om naar ieder persoonlijk terug te schrijven is nog wat lastig te voorzien. Vanzelfsprekend zijn we ook afhankelijk van de lokale digitale infrastructuur.

Een hartelijke groet van Marjo en Wim