Chili I (7) - Reisverslag uit Calama, Chili van Wim en Marjo - WaarBenJij.nu Chili I (7) - Reisverslag uit Calama, Chili van Wim en Marjo - WaarBenJij.nu

Chili I (7)

Blijf op de hoogte en volg Wim en Marjo

19 Oktober 2015 | Chili, Calama

Eindelijk weer een bericht.
We vliegen van La Paz via Lima naar Santiago de Chile. De eerste dag staat volledig in het teken van het inwinnen van informatie over de weg (o.a. aardbevingsgebied), de parken, geld, telefoon e.d. Ook laat Marjo zich nog even een coup Chili aanmeten, dat pakt heel goed uit! De volgende dag nemen we de camper af bij Holiday Rent. Voordat de administratieve rompslomp en de uitleg, waarvoor we ruim de tijd nemen, zijn geregeld, zijn we ruim 3 uur bezig. Het verloopt op zich allemaal vrij plezierig, maar ik stoor me er wel wat aan dat ze een permit verstrekken voor Argentinië, maar geen wegenkaart of campinginformatie. Van het land zelf weten ze bijna niets. Ze houden zich wel aanbevolen voor het verstrekken van info van onze kant. Dan nog proviand inslaan en vervolgens op weg richting noorden. Het tijdverschil met (zomertijd) NL bedraagt nu slechts 5 uur. Dat houdt in dat het ’s morgens pas om 7 uur licht is, maar ’s avonds pas om 20 uur donker is. Dat komt goed uit want de coördinaten van de 1e camping blijken niet te kloppen. Sterker nog, hij is voor ons niet vindbaar. Uiteindelijk overnachten we bij een benzinestation. Niet echt een fijne start. De volgende dag blijkt dat we er toch dichtbij geweest moeten zijn. We nemen de “5” de Panamericana, die na enige tijd langs de kust loopt. Aan de andere kant fraaie groene heuvels. We zien veel windmolens. De 2e geplande camping, waarvan de coördinaten ook niet kloppen, maar die wel gemakkelijk te vinden is, blijkt gesloten vanwege problemen met het water. We dringen aan om toch te mogen overnachten omdat we helemaal zelfvoorzienend zijn. Het is in opzet een heel mooie camping, maar veel is verwaarloosd.
En passant, in Chili is de Pesos (CLP) de geldeenheid. 100 Pesos is € 1,30. De flappen vliegen je om de oren. Het lijkt een beetje op Italië voor de euro. Een kopje koffie kost CLP 1000.
De volgende dag komen we in de buurt van Coquimbo, de stad die 3 weken geleden is getroffen door een aardbeving van 8,3. In de stad zelf komen we niet, daar buiten is er niets van te zien. Als je er met de mensen over praat bevestigen ze het wel, maar ze zijn er wat gelaten onder, want het is hier regelmatig aan de orde.
Vandaag staat Vicuña op het programma. Het is een stadje in Valle Elqui, een dal dat het noorden van Chili voorziet van groenten en fruit. De laatste jaren is echter de Pisco druif, de bron van de nationale drank Pisco (Sauer). De wijnstokken, waarvan de bladeren juist ontloken zijn, met de voorlopers van Andes als decor, heel fraai. De Chilenen noemen het dan ook we Valle de Estrellas (sterren). Ook deze camping is uiterst sober wat betreft voorzieningen. We zijn weer de enige campinggast. Er zijn wel een paar huisjes bezet. We besluiten hier een rustdag te nemen. Het dorpje valt wat tegen, maar er moet ook eens worden gewassen (met de hand).
De opmars naar het noorden gaat voort (iedere dag zo’n 200 tot 400 km), waarbij we uitkomen bij Punto de Choros. Deze plaats bereiken we via een onverharde weg met een fraai landschap. Vlak voor ons steekt een lama-echtpaar over en we zien een kleine grijze vos. Op het gelijknamige eiland zijn weer Humbold Pinguïns. We besluiten er heen te gaan. Het zijn er nu wat meer dan in Peru en ook zijn ze wat dichterbij te aanschouwen. Het zijn prachtige beestjes met een hoog aaibaarheidsgehalte. Op de terugweg worden we aangenaam verrast door een school dolfijnen. Ze zwemmen eerst met ons op, maar zijn steeds weer snel verdwenen. Weer even zoeken, dan zien we ze weer. Ze spelen een spelletje met ons. Als de boot richting kust gaat zwemmen ze ineens weer naast ons. Nu speelt onze bootsman een spelletje met de dolfijnen. Ze doen hun uiterste best om dicht lang de boot te zwemmen. Af en toe maakt een van de vissen een radslag.
Dan rijden we de Atacama woestijn binnen, volgens de informatie de droogste woestijn ter wereld. In Bahia Iglesia blijkt een camping met verhuurder van huisjes te zijn, terwijl een nog veel mooiere gesloten blijkt te zijn, ook vanwege technische problemen. Je vraagt je toch af hoe dat mogelijk is. Zo na een week trek ik de voorzichtige conclusie dat het kamperen in dit land nauwelijks leeft, laat staan dat er interesse is in camperen. Dat is erg jammer, want het land heeft zoveel potentie! We besluiten dit keer op het strand te overnachten, hetgeen goed bevalt. De volgende dag bezoeken PN Pan de Azucar (suikerbrood). Dit is een park dat uitblinkt door zijn mooie kustlijn met baaien, eilandjes voor de kust en een mooi achterland. Onze camping, weer prachtig en ruim van opzet, maar zeer sober, ligt kort bij het strand juist tegenover een eiland dat geheel wordt gedomineerd door een berg. Het is echt een heel fraai gezicht! Volgens mij kunnen de Maladieven (nooit geweest) er niet tegenop!
Dan gaan we pas echt de Atacama in. De fraai gekleurde bergen met allerlei nuanceringen van bruin en geel, zijn helemaal kaal. Hier groeit echt bijna niets meer. Het is heel indrukwekkend, maar gelijktijdig een dorre en gortdroge woestijn, veel erger als de Mojave woestijn in Californië, om maar een voorbeeld te noemen. Ook zien we veel kleine zandtornado’s. Dat doet weer denken aan Ambosselli in Kenia. Ook in dit land komen we ook hier weer tientallen in memoriamplekken in de vormen van kruis, een microkapel, een of meerdere vlaggen en soms een halve auto erbij als herinnering aan verkeersslachtoffers. Wrakken van auto’s worden soms niet eens verwijderd. Er speelt zich op dat gebied hier heel wat af! Iedereen waarschuwt er voor, maar ik heb de indruk dat er weinig verandert. Veel wordt verwezen naar de camiones (vrachtwagen). Er moeten hier ook door dit soort mensen zulke mega afstanden worden overbrugd, dat het gevaar voortdurend op de loer ligt. We passeren het escultura de Mano, zandsculptuur (materiaal genoeg) dat een verticaal opstaande hand uitbeeld. Ook komen we langs een ruïne, de vroegere zilver smeltovens. De mijnbouw in deze streek was en is nog steeds erg belangrijk. Bij Calama ligt de grootste kopermijn. Het blijft ook maar superlatieven regenen. Bij Baquedano passeren we Steenbokskeerkring. We hebben ons wat vertild in de afstand vandaag. Als we in Calama aankomen is het nog wel licht, maar de camping blijkt moeilijk te vinden. Dan blijkt dat hij bij een voetbalstadion ligt, waar de bezoekers juist het stadion verlaten. We komen in een flinke chaos terecht en voelen ons erg ongelukkig. Murphy slaat toe! Pas om 21 uur zijn we op de camping, echt total loss! Calama is een drukke flinke stad, dat voor een belangrijk deel afhankelijk is van voornoemde kopermijn, een grote kurk waar de economie in Chili op drijft.
Ons volgende doel is San Pedro de Atacama (we zitten nu ongeveer op het noordelijkste punt van de camperreis). SP is vanwege al zijn attracties een toeristische en dure stad. Dat merken wij ook aan de prijs van de camping. Daar huur je bijna een kamer voor.
Onderweg naar SP bijzondere uitzichten op een soort maanvallei, zoutbergen en de hoge Andes. Het is echt heel apart zo midden in de woestijn. Opnieuw wegen die oplossen in de horizon. Wat ben je dan nietig in zo’n camper! SP is een leuke stadje. Het is gebouwd in een soort Adobe stijl (gedroogde klei). Ook het kerkje is in deze heel aparte stijl gebouwd. Het zijn gezellige straatjes met veel jonge mensen. Marjo zegt het lijkt wel een soort hippystadje. Er is hier aan de rand van de Atacama weer wat water, waardoor er zo waar weer wat bomen groeien.
Tot slot nog even over de camper. Het was in het begin erg wennen. We zijn natuurlijk ook wel verwend. Maar nu heeft alles z’n plaats gekregen, dat kun je aan Marjo wel overlaten. De combinatie kan de onverharde wegen goed aan. Het brandstofverbruik valt me wel tegen, maar voor diesel betaal je de helft van de NL-prijs.
Bedankt weer voor de reacties (we kijken er steeds naar uit)!
Een lieve groet van Marjo en Wim

• 19 Oktober 2015 - 10:42

Jan Goeijenbier:

Dag Marjo en Wim,

Wederom een erg indrukwekkend en zeer beeldend verslag. Twee mensen kijken en één schrijft (heel goed!). Met jullie scherpe oog voor detail en belangstelling voor alles wat jullie te zien krijgen laten jullie de lezer welhaast meereizen. Erg mooi en leerzaam, zelfs van deze afstand. Begrijp ik goed dat een kop koffie omgerekend € 13,00 kost?

Veel plezier en veel veilige kilometers!

Jan

• 19 Oktober 2015 - 14:35

Jan En Ria:

Lieve Wim en Marjo,

Fijn om weer wat van jullie te horen! Wat een hippe camper hebben jullie!
    Marjo, bevalt de coupe de Chile?
    Print het reisverslag weer in groot lettertype voor Mam.
    Geniet ervan

Jan en Ria

• 19 Oktober 2015 - 19:17

Jan En Lisette:

Jaaaa.... en daar is weer een mooi verslag. Ons wachten is weer beloond :) Leuk om te lezen!
    Ook al werkt het met de coordinaten niet altijd helemaal goed zo te lezen, altijd nog beter dan in zo'n woestijn achter de kruimels van Klein Duimpje aanmoeten..... Het is dan wel sober, maar toch nog luxe!
    Je eigen nietigheid in die grote leegte voel je op afstand al in de foto's en hoe sterk moet dat dan niet voor jullie zijn. Jullie mogen weer veel meemaken!! En een leuk en compact huisje hebben jullie bij je. Avonturier vrolijk en veilig verder en wij wachten weer heel geduldig op "chili 2".
    liefs, Jan en Lisette

• 19 Oktober 2015 - 21:30

Peet En Rita:

Dag Wim en Marjo,

Weer een fijn verhaal om te lezen. De plaatsen die jullie benoemen zoek ik op in Google maps. Zo krijg je een goed beeld van de afstanden en die zijn niet misselijk. Jammer dat het niet zo'n goed kampeerland is. Waarschijnlijk kom je er niet veel Dukdalf kampeerstoelen tegen.(:-)
    Voor wat betreft de koffie, die zou ik maar gewoon zelf maken. € 13,00 voor een bakkie troost is om desperaat van te worden. De afzetcamper ziet er stoer uit. Moet een genot zijn om mee te toeren.
    Veel plezier verder met jullie avontuur en tot een volgende keer.
    Groet van Peet en Rita

• 20 Oktober 2015 - 16:38

Henny Buijs-Gelauff:

Dag Wim en Marjo,

Wat indrukwekkend dit verhaal weer en wat een ervaring, ook de foto's jammer geen foto van Marjo haar coupe, ik wens jullie nog veel plezier en tot de volgende keer.

liefs ,
    Henny

• 23 Oktober 2015 - 08:24

Femke :

Tjonge, jonge, het verhaal is zo goed geschreven dat ik het gewoon helemaal voor me kan zien en vol mee ga in jullie avontuur! Ben weer benieuwd naar het volgende verhaal! Wees voorzicht!
    Liefs, Femke

• 27 Oktober 2015 - 17:38

Marianne Van Helden:

Hallo Marjo en Wim,
    wat een bijzondere reis maken jullie weer!
    Hier in onze Van Houtenstraat zijn de herfstkleuren (nog) te bewonderen.....maar het zal vast niet lang meer duren of alles is kaal. Voor jullie geen herfstkleuren dit jaar, maar wel veel andere kleurrijke landschappen.

Veel plezier!

Jaap en Marianne van Helden.

Verslag uit: Chili, Calama

Andesreis

Lieve mensen,

We hebben er lang naar uitgekeken!
Op 5 september as gaan we aan een reis beginnen door Zuid Amerika.
We maken een tocht door Peru, Bolivia, Chili en Argentinië. De eerste 2 landen bereizen we per shuttlebus en privévervoer. Voor Chili en Argentinië hebben we een camper gehuurd. Een globale indeling van de reis, alsmede een kaartje van zowel het eerste als het tweede deel vindt u terug op dit blog. Wij gaan proberen om onderweg weer een weblog bij te houden. Of dat zal lukken, vooral op de pampa’s, moet nog blijken. Maar we gaan er voor.
Ofschoon we hebben geprobeerd ons zo goed mogelijk voor te bereiden, realiseren we ons dat het een grote uitdaging is en niet altijd gemakkelijk zal zijn. Maar het gaat om erg bijzondere landen zowel wat betreft natuur als ook cultuur.
We hebben er heel veel zin in!
We weten ons gesteund door Condor Travels uit Zeewolde. Zij hebben ons voorzien van de route, adviezen en de reserveringen gedaan. Ter plaatse kunnen we ook terugvallen op lokale agenten in Lima en Buenos Aires.
Voordat we echt gaan reizen, volgen we gedurende een week een taalcursus in Lima.

Als u wilt reageren op dit blog, dan stellen wij dat op hoge prijs. We hechten veel waarde aan contacten met het thuisfront. In hoeverre het lukt om naar ieder persoonlijk terug te schrijven is nog wat lastig te voorzien.
Gedurende de reis maken wij gebruik van het emailadres: wvanpaassen@gmail.com

Een hartelijke groet van Marjo en Wim van Paassen