Afscheid Argentinië - Reisverslag uit Los Antiguos, Argentinië van Wim en Marjo - WaarBenJij.nu Afscheid Argentinië - Reisverslag uit Los Antiguos, Argentinië van Wim en Marjo - WaarBenJij.nu

Afscheid Argentinië

Blijf op de hoogte en volg Wim en Marjo

29 December 2015 | Argentinië, Los Antiguos

In de Andes rijgen de hoogtepunten zich aaneen. Na Torres del Paine en de Perito Moreno, is het Fitz Roy massief aan de beurt. We treffen opnieuw een mooie dag. We willen naar Laguna Capri wandelen, klinkt Italiaans maar is toch echt in het in Argentinië. Eerst lopen we naar een mooi uitzichtpunt op Rio de las Vueltas die zijn naam eer aan doet. Eigenlijk gaat het daar even mis wat betreft de route. We missen een afslag en lopen zodoende verderop vast. Het kost een uur. Maar wat is een uur op 4,5 maand. Het voorjaar is hier nog aan ontluiken. We zien hier bijvoorbeeld Chilean fire-bush, een soort heester met oranje-rode bloemen die wat betreft vorm wat lijkt op onze kamperfoelie. Het leuke is nu dat we deze 6 weken geleden al zagen in het noorden van Argentinië. Bij het meer hebben we een grandioos uitzicht op het Fitz Roy massief. Steile spitsen rijken tot zo’n hoogte van bijna 3.500 m. Een grote gletsjer onder de spitsen, bedekt met verse sneeuw. We hebben dus weer geluk, want alleen wat lichte wolkjes belemmeren het zicht een klein beetje. In totaal zijn we zo’n 5 uur onderweg, de voldoening is zo groot! We besluiten met een high five!
Op de camping is het zo lekker dat we voor het eerst weer eens de stoeltjes tevoorschijn halen. Maar Marjo, plichtsgetrouw als altijd, zegt: eerst moet ik nog even het e.e.a. wassen. Als deze hangt en zij ook aanschuift rond een kopje thee, wordt de rust verstoord door een heuse kleine tornado. Er vliegt van alles door de lucht, diverse wasgoed moeten we zoeken. We vinden niet eens alles terug. Wat kan die natuur grillig zijn!
We vervolgen onze weg naar het noorden en weer komen we ruta 40 tegen, een soort route 66 in de USA. Bij Tres Lagos staan 2 jonge vrouwen in de keiharde wind langs de weg die ons bijna smeken om mee te mogen rijden. Zij reizen ook naar het noorden. Het is even een verbouwing, maar geeft je ook aanspraak. Het blijken 2 verpleegsters uit Parijs. We gaan heel selectief om met lifters, die zich hier veel aanbieden. Alleen op heel geïsoleerde plaatsen gaan we soms overstag. We rijden over Meseta Cascajos (stenige hoogvlakte), een eindeloze vlakte. We komen nauwelijks iemand tegen. De eenzaamheid in dit gebied is bijna voelbaar. Leuk als deze dan toch nog even doorbroken door een Nandu (kleine struisvogel) echtpaar met 5 kinderen die willen oversteken, maar dit wijselijk nog maar even uitstellen totdat we gepasseerd zijn. We logeren bij Estancia Angostura. Voordat we er zijn worden we nog even opgehouden door een kudde schapen op de weg. De gaucho die ze begeleid, zwaait aller vriendelijkst naar ons. Op de boerderij worden we hartelijk ontvangen door de waard en waardin. De enige faciliteit die ze bieden is een toilet met douche, maar dat ziet er dan ook pico bello uit. We mogen gaan staan waar we willen, maar let op de wind. Op deze boerderij zijn kippen met kuikens, schapen met lammeren en natuurlijk honden, paarden maar ook flamingo. Leuk om een plaatje te maken waarbij je in één shot een paard en een flamingo vangt! De volgende honderden km zijn ook uiterst verlaten. We overnachten in Baja Caracoles, wat ze in Australië een roadhouse zouden noemen. Aan de norse waard bewaren we weinig dierbare herinneringen. Maar de volgende dag is er weer iets interessants te beleven. We nemen de gravelroad (90 km vv) naar Las Cuevas de los Manos. Eerst rijden we om een tafelberg heen. We zien veel guanaco’s en ook weer een paar nandu’s. Het park is mooi gelegen in een canyon van de Rio Peintura (vernoemd naar de cuevas). We worden rondgeleid door een dame die ons in gebroken Engels het e.e.a. vertelt. Zoals de naam al doet vermoeden gaat het om schilderingen van handen. Het gaat hoofdzakelijk om het negatief van de linkerhand. Er werd vermoedelijk een mengsel van o.a. verfstof, speeksel en urine met de mond geblazen op de gespreide hand om zo de figuren te laten ontstaan. Maar er zijn ook schilderingen van guanaco’s, een dier dat ook duizenden jaren geleden al belangrijk was om te overleven vanwege vooral vlees en huid. Ook zijn er jachttaferelen geschilderd en enkele afbeeldingen van reptielen, maar het gaat hoofdzakelijk om handen. Alles bij elkaar is het interessant om te zien. Van de andere kant als je verwend bent doordat je elders ook muurschilderingen hebt gezien (o.a. VS en Au), dan is het niet zo gemakkelijk echt enthousiast te worden.
Los Antiguos is onze laatste overnachtingsplaats in Argentinië. Deze plaats ligt aan het Lago Buenos Aires dat samen met het Chileense deel, dat Lago General Carrera heet, het op een na grootste meer van Zuid Amerika is. Vooral zuidwestkant van de Argentijnse Andes is zoals gezegd echt eindeloos en eenzaam. Toch is en blijft het bijzonder om ook zo’n deel van het land te mogen beleven.

Bedankt voor de reacties en kerst en nieuwjaarswensen

Lieve groeten van Marjo en Wim

• 29 December 2015 - 10:46

Jan En Ria Lasnbergen:

Een mysterieuze tekening met de handen! Erg mooi!
    Fijne jaarwisseling.
    Lieve groetjes Jan en Ria

• 29 December 2015 - 17:59

Peet En Rita:

Hallo Marjo en Wim,

Hoe is het met de verpleegsters afgelopen ? Dank voor het mooie verhaal.
    Een gezellige jaarwisseling en tot in 2016

Groet van Peet en Rita

• 29 December 2015 - 17:59

Piet En Henny:

Hallo Wim en Marjo.
    Ja even een groet uit Kwintsheul.
    Ja die inlichtingen dienst doet goed werk voor jou.
    Hier gaat het wel weer wat beter 3 weken terug sleutelbeen gebroken.
    ja een echt klein pech gevalletje, met de gewone fiets.
    Maar genieten echt wel steeds van jullie verslag.
    Je zal straks wel even weer moeten wennen hier en alles eens laten bezinken.
    want het is niet weinig wat je daar ziet en meemaakt.
    Wij hopen er op uit te gaan begin Febr. maar zal je tegen die tijd wel een keer spreken denk ik.
    In ieder geval een fijne jaarwisseling deze week.
    En nog heel veel plezier en goede reis verder.

groet Piet en Henny

• 30 December 2015 - 10:54

Marloes:

Dag Wim en Marjo

Een gezellige Jaarwisseling , ben benieuwd of ze daar ook zoveel vuurwerk afsteken als hier.
    Weer een mooi reisverslag , en mooie foto's .

Groeten Marloes

• 30 December 2015 - 19:12

Jan Goeijenbier:

Ha Wim en Marjo,

Prachtige teksten wederom, dank! Ik wens jullie een goed uiteinde en prachtig begin van jullie 2016, waarvan - als ik het mij goed herinner - de eerste 19 dagen nog in Zuid-Amerika doorgebracht worden!

Met beste groeten,

Jan

Verslag uit: Argentinië, Los Antiguos

Andesreis

Lieve mensen,

We hebben er lang naar uitgekeken!
Op 5 september as gaan we aan een reis beginnen door Zuid Amerika.
We maken een tocht door Peru, Bolivia, Chili en Argentinië. De eerste 2 landen bereizen we per shuttlebus en privévervoer. Voor Chili en Argentinië hebben we een camper gehuurd. Een globale indeling van de reis, alsmede een kaartje van zowel het eerste als het tweede deel vindt u terug op dit blog. Wij gaan proberen om onderweg weer een weblog bij te houden. Of dat zal lukken, vooral op de pampa’s, moet nog blijken. Maar we gaan er voor.
Ofschoon we hebben geprobeerd ons zo goed mogelijk voor te bereiden, realiseren we ons dat het een grote uitdaging is en niet altijd gemakkelijk zal zijn. Maar het gaat om erg bijzondere landen zowel wat betreft natuur als ook cultuur.
We hebben er heel veel zin in!
We weten ons gesteund door Condor Travels uit Zeewolde. Zij hebben ons voorzien van de route, adviezen en de reserveringen gedaan. Ter plaatse kunnen we ook terugvallen op lokale agenten in Lima en Buenos Aires.
Voordat we echt gaan reizen, volgen we gedurende een week een taalcursus in Lima.

Als u wilt reageren op dit blog, dan stellen wij dat op hoge prijs. We hechten veel waarde aan contacten met het thuisfront. In hoeverre het lukt om naar ieder persoonlijk terug te schrijven is nog wat lastig te voorzien.
Gedurende de reis maken wij gebruik van het emailadres: wvanpaassen@gmail.com

Een hartelijke groet van Marjo en Wim van Paassen