Alti Plano (4) - Reisverslag uit Puno, Peru van Wim en Marjo - WaarBenJij.nu Alti Plano (4) - Reisverslag uit Puno, Peru van Wim en Marjo - WaarBenJij.nu

Alti Plano (4)

Blijf op de hoogte en volg Wim en Marjo

24 September 2015 | Peru, Puno

Op de 1e plaats willen wij velen van u bedanken voor de reacties op ons blog. Het is echt heel leuk om respons te krijgen. Wij waarderen dat zeer! Piet sterkte met de mantelzorg en doe de hartelijke groeten van ons terug aan de wandelgroep!
Het leven van ons plattelanders op zo’n 4000 m eist z’n tol. Dat uit zich in hoofdpijn en misselijkheid. Ook hap je bij inspanning wat sneller naar adem en heb je moeite met zeer lage rlv (10-15%). Maar de beloning is zo groot, dus klagen we in geheel niet, echt we voelen ons zo bevoorrecht!!
Van Arequipa gaan we met een chauffeur en gids richting Colca Canyon. We stijgen geleidelijk naar een hoogste punt van 4900 m. Onderweg kijken we eerst uit naar vicuñas, de kleinste onder de lama-achtigen. De wol van dit dier is de kostbaarste van alle soorten nl $ 5000/kg. Maar je moet wel 5 dieren scheren om aan een kilo te komen. Ze leven trouwens in families van ca 5 stuks. Dan volgen de alpaca’s op de fraaie hellingen. Deze zijn aanzienlijk groter en leven in kuddes met herder. Wat moeten dit sterke dieren zijn om op zo’n hoogte te leven van uitsluitend dor gras. We overnachten in Chivay, een dorp dat geheel wordt beheerst door de Inca’s, prachtige mensen gehuld in kleurrijke kleding met getekende gezichten. Vaak gaan ze er met een alpaca even voor zitten om voor 1 sol een foto te mogen maken. Gezegd moet worden dat de jonge generatie nauwelijks in klederdracht is waar te nemen, dus hoe lang mogen we deze taferelen nog aanschouwen?
Vroeg gaan we op weg naar Colca Canyon. De onverharde weg voert langs vele terrassen op de berghelling. Het is een lappendeken van kleine door steenwallen gescheiden percelen met een heel vernuftig irrigatiesysteem, daterend uit de Incatijd. De percelen kunnen alleen met de hand worden bewerkt, omdat ze niet bereikbaar zijn voor machines. De stenen wallen worden overdag door de zon opgewarmd en zorgen op deze wijze voor een soort microklimaat. Zodoende is geleerd welk product het beste op welke plaats kan worden gekweekt. Het hele gezin heeft bij het bewerken van het land z’n eigen taak. De man zorgt voor het ploegen achter ossen, de vrouw voor het zaaien en de kinderen helpen bij het oogsten. Het is een hard bestaan. Het gezicht op Canyon en rivier wordt steeds mooier. Dan komen we om 8.30 u bij het hoogste punt Cruz del Condor waar de diepte ca 1300 m is. We hebben geluk, er vliegen een stuk of acht condors, die we redelijk goed kunnen zien en dichterbij halen. Al rond 9 u zijn de vogels letterlijk gevlogen. Het is en blijft een fascinerende bergwereld die er toch weer heel anders uitziet dan de Grand Canyon. ’s Middags gaan we met een wat krappe bus op weg naar het op ruim 6 uur rijden gelegen Puno. Het weer is intussen omgeslagen, het regent en bij de hoge pas die we gisteren ook al passeerden, sneeuwt het zelfs. We zitten niet ver meer van oktober af, de maand dat de regentijd begint. Uitgeput komen we om rond 19.30 u in Puno aan. Voldaan rollen we snel ons bed in.
Puno ligt aan het Titicacameer, volgens insiders het hoogste bevaarbare meer. Vandaag staat hier een excursie op het programma. We varen eerst langs eindeloze rietvelden. Dan komen we bij de Uros-(drijvende) eilanden. Alle bouwmaterialen op het eiland bestaan uit dikke rietstengels. Het families die wij gaan bezoeken, begroeten ons op een hartelijke wijze, gehuld in kleurrijke kleding. Als we aan “land” komen, krijgen we allemaal een hand. We gaan in een kring zitten en er volgen er allerlei demonstraties. De belangrijkste is hoe je nu zo’n eiland bouwt. Het voert hier te ver om dit toe te lichten, maar het is erg interessant. Op de wat deinende boden worden de huizen, voorraadschuurtjes ed gebouwd. De vrouwen vervaardigen allerlei kledingstukken, kleedjes, mutsen, enz. Dan wordt iedereen uitgenodigd om bij een van de bewoners het interieur te bekijken. Het is een piepklein maar functioneel huisje. Uiteindelijk volgt natuurlijk de onvermijdelijke verkoop van al dat moois dat er wordt aangeboden.
De kinderen gaan eerst op de eilanden naar school. Voor het voortgezet onderwijs gaan ze naar de wal en komen ze in het weekend weer naar huis. In toenemende mate wordt er ook woonruimte gehuurd aan de wal en mondt dat uiteindelijk uit in totale vestiging aan de wal. M.a.w. hoe lang kan dit hele systeem in stand blijven?
Op Taquille, een echt eiland dat we daarna aandoen, voelen we weer vaste bodem onder de voeten. Op het centrale plein, dat na 3 kwartier wandelen wordt bereikt, staan een leuk kerkje, het “gemeentehuis” en een hal waar weer allerlei kunst en kleding worden verkocht. Maar de koek voor vandaag is nog niet op. Als we bijna in het hotel zijn, horen we ineens veel muziek. Allerlei folkloristische groepen van kleine kinderen tot volwassen dansen en zingen en lopen vooral trommelend en panfluitend (hèt nationale instrument hier) op de Plaza de Armas en de aangrenzende straten. De dames in klederdracht laten hun rokken zwieren. Ze gaan nog tot laat in de avond door, zelfs toen het regende en onweerde. Het was echt een topdag. Alles bij elkaar een prachtig slot van

• 24 September 2015 - 10:45

Rita Van Domburg:

Hallo Marjo en Wim,
    Wat een geweldige reis maken jullie.
    Prachtig de kleurige klederdracht van de dansende vrouwen.
    En wat bijzonder zo'n rieteiland in het Titikakameer.
    Hele fijne reis verder en geniet van alle mooie momenten.

• 24 September 2015 - 14:27

Henk En Greet Oosterveer .:

Goed voorbereid zoals jullie zijn , begrijp ik dat jullie optimaal kunnen genieten van alles wat jullie meemaken , en zien ! Wij vinden leuk om het te lezen van jullie ervaringen , en zuid Amerika heeft ook mijn interesse een beetje !
    We wensen jullie nog een prima voortzetting van een hele mooie reis !
    En de Hartelijke Groeten van Henk en Greet x .........

• 24 September 2015 - 17:05

Lona:

Hallo Marjo en Wim, jullie hebben al heel wat gezien en ondernomen. Leuke verslagen en foto's. Fijne reis en nog veel genieten. Op de bridgeclub wordt naar jullie gevraagd. Groeten Lona.

• 26 September 2015 - 08:49

Henny Buijs-Gelauff:

Hallo Wim en Marjo.

Geweldig het 4e verhaal, en wat een mooie foto die kleding wel kleur rijk.
    heerlijk genieten.
    groetjes,
    Henny

• 26 September 2015 - 15:00

Jan En Ria:

Ticicaca is een heel bijzonder gebied, heb je trouwens nog gelet op de voeten van de eilandbewoners? Ondanks dat ze zelf klein zijn hebben ze verhoudingsgewijs grote voeten. Het lijkt of dit genetisch bepaald is om ze meer houvast op de eilanden te geven. Zuid Amerika is een ideaal vakantieland: prachtige omgeving en je kan je blijven verbazen over de mensen. Er komt vast nog meer.

• 27 September 2015 - 22:17

Leo & Toke:

Hoi Wim & Marjo,
    Wat een mooi verhaal, wat leven die mensen een bijzonder leven. Zo anders dan het onze.
    Als je het leest denk je weleens: wat maken wij ons druk om dingen die er helemaal niet toe doen..... Letterlijk een wereld van verschil.
    We zijn nu alweer benieuwd naar het verslag van de Machu Picchu, waarop we al n preview op de app hebben gezien, zo'n mooie foto! Geniet ervan en dan straks op naar Bolivia.
    Hier verder alles goed. Vanmiddag heerlijke herfstwandeling gemaakt bij prachtig weer.
    Liefs ,l&t

Verslag uit: Peru, Puno

Andesreis

Lieve mensen,

We hebben er lang naar uitgekeken!
Op 5 september as gaan we aan een reis beginnen door Zuid Amerika.
We maken een tocht door Peru, Bolivia, Chili en Argentinië. De eerste 2 landen bereizen we per shuttlebus en privévervoer. Voor Chili en Argentinië hebben we een camper gehuurd. Een globale indeling van de reis, alsmede een kaartje van zowel het eerste als het tweede deel vindt u terug op dit blog. Wij gaan proberen om onderweg weer een weblog bij te houden. Of dat zal lukken, vooral op de pampa’s, moet nog blijken. Maar we gaan er voor.
Ofschoon we hebben geprobeerd ons zo goed mogelijk voor te bereiden, realiseren we ons dat het een grote uitdaging is en niet altijd gemakkelijk zal zijn. Maar het gaat om erg bijzondere landen zowel wat betreft natuur als ook cultuur.
We hebben er heel veel zin in!
We weten ons gesteund door Condor Travels uit Zeewolde. Zij hebben ons voorzien van de route, adviezen en de reserveringen gedaan. Ter plaatse kunnen we ook terugvallen op lokale agenten in Lima en Buenos Aires.
Voordat we echt gaan reizen, volgen we gedurende een week een taalcursus in Lima.

Als u wilt reageren op dit blog, dan stellen wij dat op hoge prijs. We hechten veel waarde aan contacten met het thuisfront. In hoeverre het lukt om naar ieder persoonlijk terug te schrijven is nog wat lastig te voorzien.
Gedurende de reis maken wij gebruik van het emailadres: wvanpaassen@gmail.com

Een hartelijke groet van Marjo en Wim van Paassen