Cusco en Valle Sagrada (5) - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Wim en Marjo - WaarBenJij.nu Cusco en Valle Sagrada (5) - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Wim en Marjo - WaarBenJij.nu

Cusco en Valle Sagrada (5)

Blijf op de hoogte en volg Wim en Marjo

29 September 2015 | Peru, Cuzco

De busrit van Puno naar Cusco veronderstelden we als weer een wat saaie rit van 7 uur. Maar dat pakt heel anders uit. De rit duurt uiteindelijk meer dan 10 uur, maar met een aantal interessante bezoeken vliegt de dag om. De bus rijdt op zo’n kleine 4000 m door golvend terrein geflankeerd door wat lichtgroene vriendelijk uitstralende bergen, die in de loop van de rit steeds groener worden. De eerste stop is in Pucara. Onze gids neemt ons mee naar een klein museum dat in het teken staat van de Pré Inca-periode. Hij doet met passie zijn verhaal over de 4 elementen aarde, water, lucht en de zon. De Pachamama, Quechua (Incataal) voor moederaarde, speelt een belangrijke rol. Bijna alles is hierop terug te voeren, heel interessant. De 2e stop vindt plaats op het hoogste punt (4312 m) vandaag de Raya. We zien uit op deels besneeuwde rotsen. In Pablo bezoeken we de overblijfselen van de Raqchi Templo Wiracocha, een van de grootste tempels van de Inca’s, gelegen aan een trail. Het ziet er allemaal heel indrukwekkend uit! En nog is de koek niet op. We bezoeken de kerk La Compañia de Jesus in Andahualillas, een ongelofelijk rijke en barok versierde kerk. Dit decor verslaat elk verwachting die je zou kunnen hebben. Sommigen vinden het wat protserig, wat ik wel kan plaatsen. Onze gids vertelt hoe dicht de verschillende religies eigenlijk bij elkaar staan, want ook in deze katholieke kerk kom je Inca symbolen tegen.
Na al die intensieve dagen, is een dagje rustig aan wel lekker. Op de Plaza de Armas, het grote plein in Cusco, worden we van alle kanten bestookt door mensen die ons allerlei koopwaren aanbieden. Omdat we bij het mooie weer (hoewel er iedere dag wel een flinke bui valt) Teva’s dragen, hebben we gelukkig geen last van de schoenpoetsers!
De volgende dag bezoeken we de beroemde kathedraal. Het is een kolossaal geheel, bestaande uit 3 kerken. Het centrum wordt gedragen door pilaren met een grondmaat van 4 x 4 m (toch even anders als onze mooie Adrianus). Ook deze kerk is weer heel rijk gedecoreerd met kapelletjes met vergulde of verzilverde beelden met prachtige kleren aan. Ook hangen er meters hoge (ik denk minstens 8 m) schilderijen. Bijzonder is dat ook hierin weer Inca invloeden terugkomen. Zo zie je op het schilderij van het laatste avondmaal Inca-gezichten terugkomen. Tijdens de lunch laten we ons de lokale gerechten ceviche (visschotel) en alpaca goed smaken. Het Machu Picchu museum vertelt over de leefgewoonten op basis van diepgaand onderzoek van gevonden voorwerpen en ook lichamelijk overblijfselen. Tekeningen, schilderijen, video’s en voorwerpen geven een beeld van de hoge ontwikkelingsgraad van de Inca’s.
Ook het Museo de Arte PreColombino is de moeite waard. Het gaat in hoofdzaak om goed geconserveerde aardewerken voorwerpen. Het leuke is dat het niet alleen om potten gaat, maar ook om bijvoorbeeld een mens met het hoofd van een vos. Allerlei goed bewaarde vergelijkbare objecten zijn heel interessant. Ik zie ook een keer een tong uit de mond. Dat doet me dan toch denken aan een verre overeenkomst met de Maori in NZ. Ook in namen waarin de letters WAWA voorkomen doet mij in die richting denken. Of het zo is, ik weet het niet. Misschien is het toeval. Wel is het zo dat de oorspronkelijke bevolking van Latijns Amerika uit Mongolië schijnt te komen. Dat is ook niet naast de deur. Bovendien, als ik het later aan de gids in Machu Picchu vraag, ziet hij ook wel overeenkomsten tussen diverse inheemse bevolkingsgroepen. Hun gedachtegoed toont zoveel overeenkomsten.
Op vrijdag loopt al op 3 uur de wekker af. Gekker moet het toch niet worden, dat deed ik voor mijn werk niet eens! Via Ullantaytambo (taxi) rijden we met een boemel dieseltreintje, dat zich door een nauw dal worstelt, naar Aguas Calientes. Het regent dat het giet. Onze pick up, naar het (alternatieve) hotel blijkt niet aanwezig. Wij vragen het een paar maal, maar de meeste mensen weten het niet. Een ijverige jongeman geeft ons wat goede raad. Uiteindelijk vinden we het, drijfnat . We zijn not amused, dit muisje krijgt nog wel een staartje. Als het is opgeknapt rijden we met de bus naar de site van Machu Picchu. Het nogal nevelige weer geeft van de ene kant een zichtbeperking, van de andere kant geeft het ook wel een speciaal effect. Eigenlijk is de site bij ieder soort weer interessant. De terrassen, die met gras zijn begroeit, worden bijgehouden door de alpaca’s, ook wel bijzonder in dit décor. De overige vegetatie laat ook duidelijk zien dat we in het regenwoud zijn, de gids noemt het de volgende dag gesloten woud (closed forest). Dat was ook de reden dat de site voor 1911 zo moeilijk was te ontdekken. Het is mede aan de ontdekkingsreiziger Bingham te danken dat de site schoon gemaakt en onderzocht is. Maar feitelijk was het een Inca die hem de weg wees!
Zaterdag staan we om 5 uur in donker bij de bushalte. Om 6 uur mogen we de site op. We zijn samen met een jong Belgisch stel uit Boom. Aanvankelijk regent het licht, maar gelukkig wordt het steeds beter totdat uiteindelijk de zon doorbreekt. Walter, onze gids, weet boeiend en gepassioneerd te vertellen. Hij leert ons veel. Het delen van de granieten rotsblokken, waaruit de site is opgebouwd. Het maken van kleine gaten in de blokken. Deze vullen met hout dat vervolgens wordt nat gemaakt om met veel kracht de rots te splijten. De verschillen in bouwstijlen. De muren van huizen voor het gewone volk worden met stenen van allerlei grootten en vormen opgebouwd. Als de bestemming voor bijvoorbeeld een priester is, worden de wanden uit gepolijste blokken die naadloos op elkaar aansluiten zonder cement gevormd. Voor het dak zijn er aan de bovenzijde stenen naar buiten gemetseld die als punten dienen om het dak met touw aan te bevestigen. Bij de tempels ligt het niveau nog iets hoger. Hier wordt de perfectie nagenoeg bereikt. Ook de astrologie had in de Inca-tijd al een hoog niveau bereikt. Zij hebben op basis van studie van sterren en de tijdcyclus door het jaar heen, precies de oriëntatie en lichtinval op markante tijdstippen van zonnewenden berekend. E.e.a. wordt dan in de praktijk gebracht in een zonnetempel, waarin dus bijvoorbeeld bij het begin van de lente lichtinval op een vooraf bepaald punt valt. De condor, als een van de machtigste vogels, speelt een belangrijke rol. Er is een offertafel in de vorm van de kleine condor en een heel bouwwerk in de vorm van een opstijgende grote condor boven elkaar gemaakt. Dit soort symbolen in samenhang met het geheel maakt Machu Picchu tot een overweldigend geheel. Later lopen wij samen naar een hoog punt van waar, vooral nu de zon schijnt je een prachtig overzicht hebt over het hele dorp. Dit is eigenlijk het plaatje dat je overal in de folders terugvindt.
Na dagen te hebben genoten van de Inca-cultuur, zijn we diep onder de indruk van de zeer hoge ontwikkelingsgraad van deze indigena’s. Het is een prachtige afsluiting van onze bezoek aan Peru, waar ik zelf al zeker 15 jaar van heb gedroomd!
Bedankt voor de leuke reacties.
Liefs en groeten van Marjo en Wim

• 29 September 2015 - 10:24

Jan Goeijenbier:

Dank voor weer een boeiend en uitermate informatief verhaal. Nu begrijp ik nog beter wat dat pennetje vastgestoken aan Wim's polo allemaal doet!

• 29 September 2015 - 19:38

Wilma:

Wat mooi dat je nu dromen waar kan maken. Geniet ervan samen.

groetjes Wilma

• 29 September 2015 - 20:06

Jan En Ria:

Hallo Wim en Marjo,

Het blijft verwonderlijk dat zowel een cultuur van de Inca's als van b.v. de Egyptenaren die zo een hoog niveau hadden verloren zijn gegaan.
    Machu Picchu ligt op een fabelachtige mooie plek!

lieve groetjes jan en ria

• 29 September 2015 - 21:42

Harry En Ingeborg:

Hoi Wim en Marjo, we volgen jullie avonturen weer op de voet! Erg leuk om te lezen wat jullie meemaken tijdens deze bijzondere reis, veel plezier weer verder!

Groeten Harry en Ingeborg

• 29 September 2015 - 22:28

Peet En Rita:

Beste Wim en Marjo,

Het is allemaal weer geen flauwekul wat jullie daar beleven. Met veel plezier weer het mooie reisverhaal gelezen. Heel veel plezier verder.(-:)

Groet van Peet en Rita

• 29 September 2015 - 22:29

Peet En Rita:

Beste Wim en Marjo,

Groet van Peet en Rita

• 30 September 2015 - 22:12

Leo & Toke:

Hoi Wim & Marjo,
    Dit zal zeker een hoogtepunt in jullie reis zijn. Mooi als je op deze manier je droom kunt waarmaken, dit beeld zul je waarschijnlijk nooit vergeten. Hier alles ok, mooi herfstweer met veel zon. Morgen alweer 1 oktober.
    Geniet lekker verder!
    Liefs, l&t

• 01 Oktober 2015 - 22:23

Henk Oosterveer:

Ik heb jullie verslag weer gelezen ! En probeer me een beeld te vormen wat jullie zien en meemaken , het is allemaal overweldigend , en nu zeker naar Bolivia ? Hou vol !

• 03 Oktober 2015 - 07:36

Henny Buijs-gelauff:

Beste Wim en Marjo.

Wat een verhaal weer prachtig, Wim bedankt voor de lieve woorden, ik ben sinds gisteren avond thuis
    maar er is veel gebeurd, Ben van de insuline af, en ik loop veel beter, en mag alleen de eerste weken vloeibaar eten om alles te laten genezen. Ik wens jullie veel plezier en tot het volgende reis verslag
    veel liefs Henny

Verslag uit: Peru, Cuzco

Andesreis

Lieve mensen,

We hebben er lang naar uitgekeken!
Op 5 september as gaan we aan een reis beginnen door Zuid Amerika.
We maken een tocht door Peru, Bolivia, Chili en Argentinië. De eerste 2 landen bereizen we per shuttlebus en privévervoer. Voor Chili en Argentinië hebben we een camper gehuurd. Een globale indeling van de reis, alsmede een kaartje van zowel het eerste als het tweede deel vindt u terug op dit blog. Wij gaan proberen om onderweg weer een weblog bij te houden. Of dat zal lukken, vooral op de pampa’s, moet nog blijken. Maar we gaan er voor.
Ofschoon we hebben geprobeerd ons zo goed mogelijk voor te bereiden, realiseren we ons dat het een grote uitdaging is en niet altijd gemakkelijk zal zijn. Maar het gaat om erg bijzondere landen zowel wat betreft natuur als ook cultuur.
We hebben er heel veel zin in!
We weten ons gesteund door Condor Travels uit Zeewolde. Zij hebben ons voorzien van de route, adviezen en de reserveringen gedaan. Ter plaatse kunnen we ook terugvallen op lokale agenten in Lima en Buenos Aires.
Voordat we echt gaan reizen, volgen we gedurende een week een taalcursus in Lima.

Als u wilt reageren op dit blog, dan stellen wij dat op hoge prijs. We hechten veel waarde aan contacten met het thuisfront. In hoeverre het lukt om naar ieder persoonlijk terug te schrijven is nog wat lastig te voorzien.
Gedurende de reis maken wij gebruik van het emailadres: wvanpaassen@gmail.com

Een hartelijke groet van Marjo en Wim van Paassen