Taalcursus (2) - Reisverslag uit Lima, Peru van Wim en Marjo - WaarBenJij.nu Taalcursus (2) - Reisverslag uit Lima, Peru van Wim en Marjo - WaarBenJij.nu

Taalcursus (2)

Blijf op de hoogte en volg Wim en Marjo

12 September 2015 | Peru, Lima

Maandag begint dan de taalcursus bij escula Peruwayana. We lopen met ons tasje op de rug naar de op 2,5 km afstand gelegen school. Doet echt denken aan tijden van weleer!
We vallen wel wat op tussen al die jonge cursisten. Na een testje beginnen we samen in een klasje van 2, niet te geloven hè? We krijgen les van een jonge leuke lerares, Lucia uit Lima. Het begint eenvoudig, al heeft Marjo het niet zo gemakkelijk. De tijd vliegt om, de les is zo weer voorbij. De middag is voor andere leuke dingen zoals een marktje met allerlei zeer kleurrijke Inca kleding en souvenirs.
Op dinsdag kijken we even terug op de eerste cursusdag. We aarzelen over of we op de goede weg zijn vanwege het niveauverschil tussen Marjo en mij. We lopen tegen verschillen aan tussen de Spaanse taal in Latijns Amerikaanse landen. Het is echt een beetje lullig als je bepaalde woorden hebt geleerd en dan hier moet horen dat ze die niet begrijpen. Ik geef een voorbeeld coche is in Spanje auto maar hier kinderwagen. Kan dus tot aardige misverstanden leiden. Na de les gaan we met 12 medestudenten incl. 2 leraren lunchen, heel gezellig.
Ook op woensdag kijken we weer even terug op de cursus van gisteren. Ik vind het moeilijk Marjo alleen te laten, maar stap niet zonder emotie over naar een andere klas. Ik zit nu in een klasje van 4, ook hier gaat het mij relatief gemakkelijk af. Ook Marjo is beter op haar plaats, ze krijgt nu de volle aandacht. Na de lunch bezoeken we South America Planet, de lokale agent van Condor Travels. We hebben een paar kleine vragen, maar het bezoek is in hoofdzaak bedoeld om nader kennis te maken. Een van de partners is Dirk. Hij komt uit Den Antwerp maar woont in Lima.
Donderdag heb ik even een dipje. Je bent dan wel al een poosje bezig met deze taal, maar om snel iets te kunnen formuleren heb je een flinke vocabulaire nodig. Het lijkt er even op dat hoe meer woorden je leert, hoe lastiger het is zaken uit elkaar te houden. ’s Middag gaan we naar het centrum van Lima. In ca 20 minuten rijden we in een propvolle bus over de autoweg. We hebben ons goed voorbereid door alles van waarde in onze kamer te laten. We hebben alleen wat geld voor de bus en een broodje. We wandelen naar de Plaza Mayor, waaraan de basiliek is gelegen. Het is een erg groot en mooi gebouw, waarin onder meer het graf van Pizzaro, de grote conquistador uit de 15e eeuw. Het hoofdaltaar is een mooi en licht exemplaar. Er zijn ook nog een museum en crypten in de kerk. Alles bij elkaar de moeite waard. In de verte zien we een heuvel liggen die van deze afstand uitziet als een sloppenwijk, de ander kant van Lima! In het deel van de stad dat wij bezoeken zien we nauwelijks ongure typen of bedelaars.
Als we vrijdag (laatste schooldag) opstaan, regent het zo waar een beetje. Dat komt weinig voor in Lima. De lerares spreekt nu alleen en rap in het Spaans. Dus je moet erg goed opletten. Het is wel de beste manier. Het accent van de cursus ligt helemaal op het converseren. Het geeft je in de klas steeds meer zelfvertrouwen om ook te durven spreken, al moet je nog wel steeds zoeken naar woorden en denken om de grammatica. (De praktijk buiten is nog wel heel anders hoor!) Het is een school met een geweldige teamgeest. Ze zijn uiterst voorkomend en meelevend en willen niets liever dan dat je het naar je zin hebt. Als je iets speciaals wilt, vraag het en ze zullen proberen het te verwezenlijken. Wij hebben in een paar dagen tijd een heel fijne band met ze en ook onze medeleerlingen opgebouwd. Het is dan ook moeilijk om afscheid van ze te nemen. In de middag, na de lunch met zicht op de Pacific, bezoeken we nog kort Huaca Pucllana, een piramide uit de pre-Inca periode.

Op straat in Lima
Het is tamelijk chaotisch op straat. Er wordt veel geclaxonneerd. Er wordt op de vreemdste manieren ingehaald en gesneden. Wagens die rechtsaf moeten, komen vanuit de 3e baan van links en drukken dan door om alsnog die straat in te komen. Vandaar ook al die claxons. Bijna 50% van de auto’s is taxi (soms niet meer dan een Kia Picanto)! Het gaat dikwijls om heel oude exemplaren. Maar er rijden ook veel moderne auto’s van merken zoals Kia en Toyota en ook dure merken als Porsche, BMW en Lexus. Ook zie ik veel gammele kleine bussen, dikwijls stampvol met mensen. Voetgangers genieten een stuk minder respect dan bij ons. Naast de vele stoplichten, die bijna allen zijn voorzien van een digitale teller zodat je weet wanneer je weer aan de beurt bent, zijn ook nog veel agenten die het verkeer regelen. Ik zie trouwens allerlei soorten politie, zoals verkeer, transito, securo en lokaal. Ook neem je veel geldwisselaars waar op straat. Zij lopen met dikke bossen bankbiljetten te zwaaien. Je vraag je af of dat wel goed gaat. Kortom het straatbeeld wijkt nogal wat af van het onze.

• 14 September 2015 - 12:14

Jan En Lisette:

Wat een leuk en goed begin van jullie reis met die cursus!! Daar zullen jullie (ondanks het taaldipje) de rest van de reis toch wel heel veel plezier van gaan hebben. En dat uitvoerige Spaanse appje Wim: dat krijgt nog een Spaans antwoord van Jan binnenkort. Dan oefent hij ook nog wat mee vanuit Nederland.
    Hier is de herfst begonnen: regen en wind en dat beloven ze royaal voor de hele week. Geniet van alle avonturen en lieve groet, Jan en Lisette

• 17 September 2015 - 21:24

Peet En Rita:

Weer leuke verhalen om te lezen.
    Knap hoor om zo intensief de taal te leren.
    ikzelf ben nooit verder gekomen dan:
    dos nasi goreng, bitte. (:-)
    Veel plezier en tot een andere keer.
    groet van ons Peet en Rita

• 18 September 2015 - 19:21

Henny Buijs Gelauff:

Dag Wim en Marjo,
    Wat een leuk verhaal en wat een ervaring al, ook hoe je schrijft over het verkeer,
    Ik hoop dat jullie beter weer hebben dan hier, hier heel veel regen, het wordt echt
    herfst. Veel plezier. en tot de volgende keer
    liefs
    Henny

• 18 September 2015 - 19:33

Wilma En Piet:

Het is zo ver weg en het lijkt zo dichtbij, heel bijzonder dat jullie daar nu echt zijn en om jullie verslag te lezen. We hopen dat de cursus jullie heeft gegeven wat je ervan hebt verwacht. Nu 14 dagen verder hebben jullie waarschijnlijk al een indruk hoe het daar is, waarschijnlijk een geweldige ervaring! Wij gaan jullie volgen, de eerste verslagen geven al een aardige indruk hoe het jullie vergaat. Een dikke knuffel van Wilma en Piet.

Verslag uit: Peru, Lima

Andesreis

Lieve mensen,

We hebben er lang naar uitgekeken!
Op 5 september as gaan we aan een reis beginnen door Zuid Amerika.
We maken een tocht door Peru, Bolivia, Chili en Argentinië. De eerste 2 landen bereizen we per shuttlebus en privévervoer. Voor Chili en Argentinië hebben we een camper gehuurd. Een globale indeling van de reis, alsmede een kaartje van zowel het eerste als het tweede deel vindt u terug op dit blog. Wij gaan proberen om onderweg weer een weblog bij te houden. Of dat zal lukken, vooral op de pampa’s, moet nog blijken. Maar we gaan er voor.
Ofschoon we hebben geprobeerd ons zo goed mogelijk voor te bereiden, realiseren we ons dat het een grote uitdaging is en niet altijd gemakkelijk zal zijn. Maar het gaat om erg bijzondere landen zowel wat betreft natuur als ook cultuur.
We hebben er heel veel zin in!
We weten ons gesteund door Condor Travels uit Zeewolde. Zij hebben ons voorzien van de route, adviezen en de reserveringen gedaan. Ter plaatse kunnen we ook terugvallen op lokale agenten in Lima en Buenos Aires.
Voordat we echt gaan reizen, volgen we gedurende een week een taalcursus in Lima.

Als u wilt reageren op dit blog, dan stellen wij dat op hoge prijs. We hechten veel waarde aan contacten met het thuisfront. In hoeverre het lukt om naar ieder persoonlijk terug te schrijven is nog wat lastig te voorzien.
Gedurende de reis maken wij gebruik van het emailadres: wvanpaassen@gmail.com

Een hartelijke groet van Marjo en Wim van Paassen