Kamperen in IJsland en levenstandaard - Reisverslag uit Hvolsvöllur, IJsland van Wim en Marjo - WaarBenJij.nu Kamperen in IJsland en levenstandaard - Reisverslag uit Hvolsvöllur, IJsland van Wim en Marjo - WaarBenJij.nu

Kamperen in IJsland en levenstandaard

Blijf op de hoogte en volg Wim en Marjo

09 Juni 2013 | IJsland, Hvolsvöllur

Er is ons gevraagd wat te vertellen over het kamperen en de levensstandaard op IJsland.
Graag vertellen wij er iets over, als zijn onze ervaring nu in hoofdzaak gebaseerd op het zuidelijk deel van het land. We hadden het al gelezen, de campings op IJsland hebben niet zo erg veel om het lijf. De grootste troef is vaak de prachtige ligging! Wij hebben een campingpas gekocht (€ 100,--) waarmee je op 46 campings zonder kosten kunt kamperen. D.w.z. je moet wel toeristenbelasting en eventueel het gebruik van stroom en de douche betalen. Nu blijven er nog genoeg plaatsen over waar je deze campings niet vindt zodat je genoodzaakt bent een andere camping te kiezen. De kosten komen dan ongeveer op € 15 à 20,-- per nacht. Voor de douche moet je 6 tot 8 stukken van ISK 50 (totaal € 1,80 à € 2,80) gebruiken. Het lijkt allemaal niet zo duur, maar nogmaals de faciliteiten zijn vaak minimaal. Als je geluk hebt dan is het sanitairgebouw wel verwarmd. Dat ik bij temperaturen van 10 ͦ C wel lekker. Als je aankomt is de receptie vaak onbezet. Meestal komen ze zelf langs of er zijn beperkte openingstijden. Vaak staan we met slechts een paar op de camping. Maar het seizoen is pas net geopend (1 juni). Opvallend is dat je veel kleine huurauto’s tegenkomt. Deze kamperen vaak met een tentje. Dat is toch dapper met 8 tot 10 ͦ C en regelmatig regenen (hoewel het weer ons tot heden meevalt). Wij zijn wat dat betreft verwend. Als het te koud is dan steken we de kachel aan. Als er geen douche is, dan gebruiken we die van ons zelf. We hebben een heerlijk bed. We kunnen hier aan de zuidkant, zelfs het journaal ontvangen. Sommige zullen zeggen, wat heeft dat met kamperen te maken? Het is vooral de vrijheid die zo fijn is. Je kunt gaan en staan waar je wilt en dat zo dicht bij de natuur. Wij vinden het ultieme wijze van reizen!! Daarnaast ook het klein kamperen hebben wij vele jaren (vooral met de fiets) gedaan. We weten dus wat het is.
De levensstandaard? Er zijn hier maar weinig mogelijkheden om boodschappen te doen. Supermarkten of wat daar voor doorgaat liggen hier in het zuiden vaak 60 to 80 km uit elkaar. Het aanbod is veel beperkter dan bij ons. Maar ja, wat wil je met zo weinig afnemers. De prijzen die we betalen vallen niet tegen. Het niveau is wel wat hoger dan in NL. Het is wel even rekenen hoor, of je moet de tafel van 158 goed kennen. Aan benzinestations is soms ook een kleine minimarkt gekoppeld. Maar je kunt raden wat de prijzen dan doen.

• 10 Juni 2013 - 22:00

Peet En Rita:

Dag Marjo en Wim,

Leuk om jullie verhalen weer te lezen. Inmiddels heb ik IJsland in Google Earth in beeld en volg jullie vanuit de lucht. Leuk om te doen is een aantal lijnmarkeringen aan te brengen in Google Earth zodat je ook een beetje indruk krijgt van het hoogteverschil. De tafel van 158 vond ik vroeger ook al een lastige vandaar dat ik inmiddels gekozen heb voor een Converter+ App. Dan zou in Holland in Ijslandse kronen uitgedrukt de benzine komen op 271,55 ISK. Best handig zo'n App. Hier hebben we ook de eerste kampeeravonturen beleeft en is onze, inmiddels 2 maanden jonge, kleinzoon Liam, met ons meegegaan. Je kunt het niet vroeg genoeg leren, dat kamperen. Hij past nog goed in het afwasteiltje, en vond het best lekker. Gelukkig hebben we weer een zonnetje en laten de vogels zich ook weer horen.
    Veel plezier verder en rij "varùo"