Deel 1 Het aanrijden naar de Spaanse zuidkust - Reisverslag uit Tarifa, Spanje van Wim en Marjo - WaarBenJij.nu Deel 1 Het aanrijden naar de Spaanse zuidkust - Reisverslag uit Tarifa, Spanje van Wim en Marjo - WaarBenJij.nu

Deel 1 Het aanrijden naar de Spaanse zuidkust

Door: Wim en Marjo

Blijf op de hoogte en volg Wim en Marjo

08 Januari 2024 | Spanje, Tarifa

Eind van 2023 vertrekken we voor een groepsreis met de camper door Marokko.

Na eerst nog een bezoek te hebben gebracht aan vrienden in Apeldoorn en mijn zus in Oisterwijk is de eerste pleisterplaats in België. We kiezen dit keer voor een route over Brussel, Charleroi, Reims om op die manier Parijs te omzeilen en toch niet te ver om te rijden. Vervolgens passeren we Tours en rijden op Bordeaux aan. Bij Biarritz passeren we de Spaanse grens om daarna langs de Portugese grens aan de kust te komen westelijk van Gibraltar.

Het weer is onderweg erg wisselend. We rijden een paar dagen met veel wind op de kop wat niet zo gunstig is voor het brandstofverbruik. In Spanje hebben we veel neerslag en een dag mist. De temperaturen zijn steeds tussen de 8 en 13 gr, geen gladheid dus. Dat is dan weer wel fijn. Je weet het immers nooit in de winter. We horen over de arctische temperaturen in Scandinavië, hier niets van dat al.

We ondernemen niet veel onderweg, het reizen naar de plaats van de bestemming heeft alle prioriteit. We maken een uitzondering voor Caceres waar we het historische centrum bezoeken. Ook staan we 2 dagen in Sevilla, een stad die zoveel te bieden heeft en waar het weer ten gunste omslaat.

Een klein verslag daarvan:

We hebben onze zinnen gezet op de Plaza de España. Het plein wordt voor de helft omzoomd door een gracht met bruggen naar een soort galerij in 3 verdiepingen in een halve cirkel. Elk uiteinde wordt afgesloten met identieke klassieke torens. Het zijn net kerktorens, zijn bijzonder van opbouw met halverwege witte zuilen. Ook een fraaie fontein ontbreekt niet.

Op de onderste laag van de galerij worden in alfabetische volgorde in kleurrijke tegelplateaus de wapens van de 52 provincies van Spanje getoond. De laag erboven vormt een arcade waar je een prachtig uitzicht hebt op het plein en de torens. Op de 3e laag heb je een paar uitzichtpunten. Een groep flamencodansers geeft een temperamentvolle voorstelling zoals alleen Spanjaarden dat goed kunnen. Heel indrukwekkend allemaal. Wij vinden het een van de mooiste pleinen van Spanje. Wat het trouwens ook bijzonder maakt dat er geen autoverkeer en geen commercie is, maar de koetsen doen goede zaken.

We lopen verder naar het centrum langs grote statige gebouwen, ambassades, hotels, e.d. De gigantisch grote kathedraal is een imposant bouwwerk dat voortdurend onderhoud behoeft en ook krijgt. We kuieren wat door fraaie straatjes heen en gebruiken de lunch in hetzelfde tapasrestaurant als waar we 2 jaar geleden met een paar mensen van de toenmalige NKC-groep hebben gegeten. Het was opnieuw voortreffelijk.

Over een paar dagen maken we nader kennis met onze reisgenoten. De dag erna steken we over naar Marokko.

We zijn benieuwd wat dat allemaal zal brengen.

Jullie lezen er meer over in het volgende hoofdstuk.

Lieve groeten Marjo en Wim

• 08 Januari 2024 - 23:12

Jan Goeijenbier:

Ha Marjo en Wim,

Dank voor de eerste impressies van jullie nieuwe reis. Uit de aankondiging kreeg ik de indruk dat de reis eind 2024 zou beginnen. Een typefout denk ik, want ik krijg de indruk dat jullie eind 2023 vertrokken zijn. Ik ben erg benieuwd naar jullie verslagen, wens jullie veel plezier en doe voorzichtig!

Hartelijke groet,

Jan

• 09 Januari 2024 - 11:18

Toke Lansbergen:

Ha Wim en Marjo,

Weer fijn om jullie reis op deze manier te kunnen volgen. Ja Sevilla is een prachtige stad en mooi om daar volop van te genieten bij mooi weer. Hier vriest het intussen flink en met wind erbij is het lelijk koud. Daar hebben jullie geen last van, inmiddels waarschijnlijk in Tarifa.

Heel veel plezier daar, hoop dat het weer een leuk en gezellig gezelschap zal zijn.

Liefs Toke

• 09 Januari 2024 - 14:20

Jan En Ria:

hallo Wim en Marjo,

we zijn heel benieuwd hoe het jullie bevalt om in Marokko rond te trekken met de camper.

we gaan jullie zeker volgen !

lieve groetjes Jan en Ria

• 10 Januari 2024 - 17:08

Harry En Ingeborg :

Veel plezier met deze interessante reis, leuk om in zo’n mooie plaats als Sevilla, na een lange reis te kunnen genieten !

we gaan het weer volgen!

groetjes van ons

• 10 Januari 2024 - 17:38

Annie En Hans:

Een heel mooie reis gaat dit weer worden. In elk geval heel veel plezier daar.

We houden jullie reis weer bij

• 11 Januari 2024 - 08:48

Marion.:

Mooi verslag weer Wim en Marjo. Mooie stad, Sevilla, met een mooie panoramafoto.

Goede reis verder.

Fijn dat wij weer jullie reisverslagen mogen ontvangen.

Altijd goed gedetailleerd en een inspiratie om de bezochte plaatsen verder op Google te bezoeken. Hopelijk is de oversteek naar Marokko goed verlopen. Ik zie al weer uit naar jullie volgende verslag. Groetjes. Peet en Rita.

• 12 Januari 2024 - 21:30

• 12 Januari 2024 - 21:33

Peet:

Bij het plaatsen van een reactie merkte ik niet op dat het reeds geplaatst was. Als het lukt kan je ze verwijderen. [e-1f60f]